Söderslätt

YSTADS KONSTFÖRENING

Minnesanteckningar från konstresan till Söderslätt den 26 augusti 2018

Konstnären Klas Sundkvist i Skivarp, www.post@klassundkvist.se

Dagens första besök var hos Klas Sundkvist i hans ateljé i den före detta frikyrkan mitt i Skivarp. Här har han plats för sitt måleri, som ofta också har stort format.

Han beskriver det själv som att ”mina bilder rör sig fram och tillbaka mellan det konkreta och det abstrakta. Bilden får långsamt växa fram, jag ger några ledtrådar, betraktaren får själv fylla i det som fattas.

Motiven är ofta besläktade, samma motiv återkommer i olika tappningar och stämningar. Ibland, någon gång uppstår någon slags storhet i arbetet, slumpen hjälper till i strävan efter autenticitet”.

Klas har tidigare, vid vernissage i konstföreningens konstlotteri, medverkat och presenterat sin konst.

Han har deltagit med sin konst vid utställningar i Sverige och utomlands och även varit utställningsansvarig i Marsvinsholms skulpturpark.

I trädgården passade vi på att ha vår morgonfika.

Glaskonstnären Astrid Gate, www.astridgate.com

Vid den sydöstra delen av Börringesjön, väster om Anderslöv, ligger glaskonstnären Astrid Gates ateljé och utställningslokal. 2015 renoverades ett stall och vagnslider från 1870-talet, som använts av familjen Stiernblad på Markiehage Gods. Det har blivit en ljus och vacker ateljé och verkstad där Astrid blästrar och graverar sina unika pjäser som sedan ställs ut här och runt om i världen.

”När jag skapar glas”, säger Astrid, ”känner jag med alla sinnen. Man samlar intryck av allt omkring sig, natur, musik, filmer och fantasier och sin egen stämning i ögonblicket. Allt detta strömmar fram ut mina händer och ut i glaset. Jag vill förmedla värme, sensualitet och nyfikenhet med mitt glas”.

I hyttan i Småland visar jag mina idéer med skisser, när formen ska göras och när alla färger ska läggas i lager för mig att arbeta i.

Den varma delen, att blåsa glaset, får jag sedan hjälp med i ett otroligt team work med skickliga glasblåsarmästare. En levande och stark tradition i hyttan.

Den kalla delen, som jag gör själv, är väldigt tidskrävande, att skissa mönster och göra mallar.

Därefter blästra och gravera, ta bort färger och få fram mängder av skiftningar i glaset. Varje pjäs är unik och görs i ett exemplar.

Astrid Gate har varit knuten till hyttorna och miljöerna kring glasbruken Orrefors och Johanfors. Där har hon arbetat med de tekniker, som är en förutsättning för hennes pjäser. Underfångsglas, som betyder att det färgade glaset ligger på insidan av glaspjäsen och det klara glaset på utsidan.

Graalteknik (som Astrids farfar, Simon Gate, var med om att utveckla) innebär att på en glasmassa läggs ett eller flera färgade glasskikt. I de här skikten skapas dekoren genom att graveras, etsas eller slipas fram. Därefter förses glasämnet med ett ytterskikt av ofärgat glas och allt formas till önskad modell.

Trippelgraal, som Astrid är mycket stolt över att ha utvecklat, – från dubbelgraal till trippel. Då görs ett tredje lager med mönster och glasämnet värms upp en fjärde gång innan glaspjäsen blir färdig. En unik och komplicerad metod.

Anderslövs Gästgivaregård, www.anderslovsgastis.nu

Vi hade medvetet valt Anderslövs Gästgivaregård för en paus och där åt vi lunch.

Här är det kanske på sin plats med en kort historik över gästgivargårdarna.

Många av de skånska gästgiverierna har anor från medeltiden. Vid försvenskningen av Skåne behövdes ett väl utbyggt vägnät och lämpliga rastställen inte minst för tjänstemännen. De svenska gästgivareförordningarna blev då också skånska. Gästgiverierna skulle ligga på två mils avstånd från varandra och enligt gästgivareförordningen skulle vägarna mätas med snören så att ”alla mil skulle bli lika långa”. Däremellan skulle finnas milstenar för att kunna beräkna längden på skjutsen. Gästgivaren hade privilegiebrev och skulle hålla med hästar och vagnar för skjutsning, övernattning och mat. Bönderna i närområdet var skyldiga att vid behov ställa upp med kompletterande håll- och reservskjuts. Det var betungande för bönderna.

Gästgivaren hade som förmån ensamrätt till utskänkning av öl, vin och brännvin inom en radie om två mil.

De här privilegierna och kraven avskaffades först 1878. Tillkomsten av järnvägarna bidrog till det. De klassiska gästgiverierna i Skåne var som flest ca 65 på 1800-talet. I det här området är det fortfarande de i Skivarp och Anderslöv som är öppna. De ligger också vid den gamla och viktiga vägen mellan Malmö och Ystad.

Visning av en privatsamling av konst från 1900-talet

I en by på Söderslätt fick vi en guidad visning av en unik och fantastisk privatsamling av svensk och internationell konst med tonvikt på 1900-talet. Vi blev vid besöket indelade i två grupper.

Konstsamlingen förvaltas nu av en stiftelse. Efter önskan och överenskommelse med representanter för stiftelsen ska vi inte här informera om platsen och innehållet. Det blev en unik konstupplevelse i en välbevarad tidstypisk miljö.

Trelleborgs museum med två specialutställningar www.trelleborg.se

Museet ligger vid norra sidan av stortorget alldeles vid det imponerande vattentornet.

Där finns en omfattande och bred basutställning om Trelleborgs och områdets utveckling.

Under vårt besök visades specialutställningarna:

Nell i stormen – trelleborgsflickan som gjorde världen till sin:

En utställning som berättar om konst, passion och framtidstro, men som till en större del berättar om tiden kring och efter förra sekelskiftet, två världskrig, depression och ett Europa i förvandling – 1900-talets Europa, sett genom en äventyrlig och inte så lite strategisk kvinnas ögon. Det är en märklig och vindlande, stormig och fascinerande livshistoria som tar sin början i Trelleborg 1887. Nell Walden, född Nelly Roslund, skapar här sina drömmar. Morfar är grosshandlare, fabrikör, redare, konsul Carl Smith. ”Det var från morfar jag fick min samlarlust”

Nell visste tidigt att hon ville ut och upptäcka världen, hon drivs av nyfikenhet och entreprenörsanda. Hon tar sig fram och blir spindeln i nätet i Der Sturm – som är den avantgardistiska konströrelsen i Tyskland. Hon och förste maken Herwarth Walden reste runt i Europa och letade upp de nya, radikala konstnärerna inom bildkonst, scenkonst och litteratur. De lanserar konstnärer som Chagall, Kandinsky, GAN, Hjertén, Grünewald, Kokoschka, Münster.

Om dagarna ställde hon ut tyska expressionister, träffade italienska futurister och den ryska konstens pionjärer. Om nätterna experimenterade hon med eget måleri. Samtidigt byggde hon upp en konstsamling i världsklass.

Till stor del finansierat genom journalistik och hemligt underrättelsearbete.

Hon formade verkligen också medvetet bilden av sig själv.

Sommaren 2018 har det varit ett samarbete om Nell Walden mellan Trelleborgs museum, Kulturen i Lund och Landskrona museum (som har en stor donation), samt utgivning av boken; ”Min Nell”. Det är uppenbart att det kommer att hända mer i Skåne om Nell Walden.

Sustainable couture – Designern Frida Martinsson, som är personen bakom varumärket BY FRIDA EM skapar klänningar och accessoarer som svävar i gränslandet mellan sinnlighet och avantgarde.

Modigt, provokativt och sensuellt! Allt är handgjort med precision och stringens. Materialet – så lent, följsamt och mjukt känns som finaste läder. Men istället består det av innerslang från cykeldäck, som ömsint tvättats och torkats. Slangen har i bästa mening återvunnits och ändrat karaktär. Blivit exklusiv! Bit för bit bygger Frida flätverk av det här materialet, som blir till fantasifulla och åtråvärda accessoarer och klänningar.

Eftersom vårt besök var under utställningens sista dag var det också avslutningsaktiviteter. Modeller från Sweden Models bar dessa fantastiska kreationer med Frida Martinsson närvarande. Vårt besök var väntat och välkommet. En annorlunda konstupplevelse.

På lämplig plats mellan Trelleborg och Ystad hade vi, som avslutning, konstresans traditionella mingel och busslotteri.

Foto: Jacqueline Lynd-Johansson och Lars Månsson