Konstresa Västra Skåne september 2022

Information om konst- och kulturresan till västra Skåne den 24 september 2022

Besök hos konstnären Marie Louise Kold www.mlkold.com, Baldringevägen 379

Resan till västra Skåne började hos konstnären Marie Louise Kold i Baldringe, som ligger norr om Högestad. Hon flyttade för några år sedan till området och utvecklade en gård med lada till en spektakulär studio, som var klar så sent som i slutet av 2020.
Marie Louise Kold är en internationellt välkänd konstnär, med rötterna i Danmark. Hon har en bred utbildning inom konst, metallurgi och bronsgjutning. Fascinationen för metall började för mer än tjugo år sedan när hon arbetade med koppartryck och tyckte att själva plåten var mycket mer spännande än pappret. De flesta av hennes verk är skapade av brons och kopparplåtar, som hon känsligt formar till konst. Hon arbetar också med porträtt, då ofta skapade av en mosaik av kopparplåtar.
Ett exempel på större projekt är samarbetet med Volito Fastigheter, som äger det gamla Centralposthuset i Malmö. När det hundraåriga koppartaket renoverades, fick Marie Louise i uppdrag att ta vara på den vackert patinerade kopparplåten. Det blev den sammanhållna sviten i verket ”Transit”, som representerar och symboliserar allt som passerat i Centralposthuset.
Hos Marie Louise hade vi också vår förmiddagsfika.

Besök hos konstnären Helle Christensen Hjort www.hellesponten.com, Trollskogsvägen 16, Torna Hällestad

Nästa stopp var hos konstnären Helle Christensen Hjort i Torna Hällestad. I kanten mot bokskogen ligger Helles ateljé, orangeri och trädgård.
Hennes konst har utvecklats från konsthantverk med inriktning mot textil och textil tradition till måleri. I den utvecklingen har Helles trädgård spelat en stor och inspirerande roll.
Hon är medlem i Västra Skånes Konstnärsgille (VSKG) och deltar i de årliga utställningarna sedan 1993.
Under de senaste åren har hon fördjupat sig i oljemåleri och dess mysterier i kombination med varmt bivax från trädgården. Det är en gammal traditionell teknik. Tyngdpunkten ligger på mindre oljor med minnesbilder från naturen. Sommarens 4 – 5 timmars dagliga arbete i trädgården tar hon med sig in i måleriet i abstrakt form. Årstidernas skiftningar ger avtryck i konsten.
Helle är också stolt över trädgården och deltar regelbundet i arrangemanget Öppen trädgård.

Skrylle restaurang, www.skryllerestaurang.se

Vår lunch åt vi på Skryllegårdens restaurang. Det blev deras helglunch, apelsinglaserad kalkon.
Skryllegården ligger öster om Lund, mellan Dalby och Södra Sandby. Det är ett mycket välbesökt natur- och friluftsområde som ägs av Lunds kommun. Här finns möjlighet till vandringar, motion, fiske och ett Naturum. Under vårt besök firades av en händelse också Skryllegårdens 50-årsjubileum.

Besök och visning av Dalby kyrka www.svenskakyrkan.se/dalby-kyrka

Dalby kyrka eller Heligkorskyrkan uppfördes omkring 1060 och är Sveriges äldsta byggnad och Nordens äldsta bevarade stenbyggnad. Tillsammans med kryptan i Århus domkyrka är detta det enda murverk som finns bevarat i Norden från 1000-talet. Kyrkan har under åren byggts om ett antal gånger och var ursprungligen ungefär dubbelt så stor som idag. Mittskeppet och sidoskeppet i dagens långhus är bevarade från ursprungsbyggnaden.
Vid stiftsindelningen i Danmark 1059/60 blev kyrkan i Dalby biskopskyrka under Bremen i nuvarande Tyskland, då Lund redan vid den tiden hade en anglosaxisk missionsbiskop. Alltså en slags kamp om makten och själarna. Lund tog snart över rollen som biskopssäte med Domkyrkan. I Dalby etablerades ett augustinskt kloster med högutbildade kaniker och kyrkan fungerade därefter som klosterkyrka. Vi fick en visning av kyrkan och såg speciellt de unika medeltida stenarbetena och hörde den intressanta historien.

Staffanstorps konsthall och utställning med Sigfrid Bengtsson. www.staffanstorp.se/konsthallen, Blekingevägen 1

Nästa besök var i Staffanstorp och konsthallen där. Den invigdes 1996 och var då direkt kopplad till biblioteket. Men är sedan biblioteket flyttade en tydligare egen verksamhet. Konsthallen har ett varierat utbud av utställningar med tonvikt på regionala konstnärer från Skåne, både tidigare och nu verksamma.
Förra året inleddes satsningen i konsthallen att varje år uppmärksamma en konstnär från trakten kring Staffanstorp med en längre sommarutställning. I år hade turen kommit till ”komålaren” Sigfrid Bengtsson (1898 – 1985). Han blev efter lång tvekan konstnär först vid 38 års ålder, då han uppmanades att ställa ut vid Skånes konstförenings stora årliga utställning. Det blev genombrottet för honom och han deltog sedan i många av föreningens årliga utställningar. Sigfrid Bengtsson är fortfarande uppskattad i bygden och många har en eller flera målningar av honom. Han har dokumenterat en svunnen tid och glädjen i att leva i den. Hans konst består av brett hållna landskap med figurer och djur, samt träsnitt och teckningar. Han mutade in, som andra regionala målare, sina specifikt skånska motivkretsar. Hans måleri är ett bra exempel på skånskt måleri från den tiden.
På YouTube Konst-bio finns: Minne av Komålaren Sigfrid Bengtsson.

Galleri Alma, www.gallerialma.dinstudio.se, Grönby

Resans sista besök gjorde vi på Galleri Alma, som ligger utanför Grönby. På den renoverade 1800-talsgården visar konstnärsduon Marianne Larsson och Christer Nilsson upp sina alster i keramik, grafik respektive oljemåleri, grafik och akvarell. Här samsas produktion och utställningar med varandra, då verkstad och galleri ligger vägg i vägg. Galleriet är också en av knutpunkterna vid de olika konstrundorna på Söderslätt.
”Galleri Alma handlar inte bara om att ställa ut vår och andras konst, utan lika mycket att den skall kunna visas i den miljö vårt skapande sker – vår ständiga källa till inspiration”. På Galleri Alma avslutade vi också konst- och kulturresan med vårt traditionella mingel och busslotteri.