Hemliga Påskrundan 2022

Besök vid Ystads konstförenings Hemliga Påskrunda 2022-04-24

1. Galleri Konstrum, Kungsgårdsgatan 8 i Alnarp, som ligger vid Lomma.

info@gallerikonstrum.se

Marie Jönsson (foto), tel 0703-966760.

Anita Köster (akvarell), tel 0707-285460.  De är båda aktiva i Västra Skånes Konstnärsgille.

Sveriges Lantbruksuniversitet har en omfattande verksamhet i Alnarp kring landskapsarkitektur, trädgård, växtproduktion och sydsvenskt jord- och skogsbruk. Här finns den stora och lummiga Alnarpsparken med sällsynta växter (Arboretum). Lunch på Solnäs Gård, Fjelie. Solnäs ägs och drivs av Kiviks Musteri AB. Här finns fruktodling. Frukt- och grönsaksbutik och försäljning av företagets olika produkter. I caféet åt vi en lunch med olika smörrebröd.

1. Besök på Västra Skånes Konstnärsgilles (VSKG) samlingsutställning på Katrinetorp Landeri vid Svågertorp. VSKG bildades 1982 och har ca 120 medlemmar. I samlingsutställningen under påsken deltar 71 medlemmar med verk. Info@vskg.se.

Katrinetorp Landeri, som ägs av Malmö stad, är en av landets bäst bevarade empireanläggningar med historiska trädgårdar och en engelsk landskapspark. Huvudbyggnaden från 1813 har restaurerats. Här finns också genuina butiker och hålls bland annat antikmässor.

1. Norda Kulturhus i Nordanå, väster om Staffanstorp. Det ägs och drivs av konstnärsparet Katarina och Ronny Hård. Adressen är Trelleborgsvägen 15 i Nordanå.

Tel 0708-701691, ronny@hardarts.com

De är yrkesverksamma konstnärer, målare, tecknare och grafiker. Katarina är utbildad vid Konstakademin i Krakow, Polen. Ronny var tidigt inriktad på socialrealistiskt måleri. Om detta se filmen Folkhemmets estetik på SVTPlay som utgår från en känd målning av Ronny på Ystads konstmuseum. Inriktningen är nu utvecklad mot landskap med inslag av romantik och surrealism.

1. Besök hos konstnären Stig Espe Olson i hans ateljé och galleri på Kyrkovägen 8 i Genarp. Tel 070-5924950, stig@pictor.nu

I galleriet arrangerar han regelbundet utställningar med gästande konstnärer.

Stig Espe Olson är medlem i VSKG och arbetar med olja och akvarell. I hans måleri spelar ljus och skuggor en central roll. Oljerna är utförda i en mild dämpad färgskala. Han deltar ofta i utställningar.

Stig Espe Olson var 2012 Malmö Konststudios stipendiat.

1. Påskrundans avslutande besök var hos keramikern Calle Eriksson, Häckeberga 851, Genarp. Hans verkstad och utställning finns öster om Häckeberga vid vägen mellan Häckeberga och Stenberget (väg 102). Tel 0720-177141, callekruka.se.

Calle gör framför allt bruksföremål och arbetar med naturlera och skapar unika glasyrer. Materialen kommer från närområdet och kan bestå av lera, myrmalm och vassaska. Vid konstföreningens lotteri 2021 ingick föremål från Calle bland vinsterna.

Här kan du se ett bildspel från Påskrundan.