Hemliga Augustiresan 2021-08-29

Alla jublade med en spontan applåd vid avfärd från Hamnplan i Ystad – äntligen fick vi åka på konstresa igen!

Dagen inleddes med att besöka Skulpturpark Österlen 2021, som finns placerad bakom Hammenhögs Gästis. Där tog Anita Svensson, Berit Meyer och Maria Lancing emot oss, för att visa och berätta om de spännande utomhusinstallationerna. Väldigt intressant!

Färden fortsatte till den gamla fina gården ”Bengtemölla” som ligger i naturskön natur utanför Brösarp. Där berättade ägaren Anders Cederberg lite om gårdens historik, om takmålningar som kommit fram vid en renovering och lite om vilka tavlor han hängt dit. Vi fick även veta lite om Brösarps Gästis.

Lite norr om Maglehem ligger Olseröds konsthall, som är en privat konsthall med fokus på samtida konst. Där tog Axel Mörner emot och berättade bl a om Fredrik Wretmans små figurer, vilka han under senaste pandemiåret suttit och skulpterat för hand, till skillnad från de stora skulpturer han vanligtvis tillverkar.

Tina Lundgren har en intressant liten ateljé och butik i Yngsjö. Hon målar oftast djur i olika sammanhang och hennes signum är råttan Vincent. Trevliga, färgglada motiv fanns upptryckta på brickor, glasunderlägg och kuddar.

Så var det dags för lunch på Rökeriet i Yngsjö, där en välsmakande ugnsbakad lax serverades.

Därefter åkte vi i riktning mot Degeberga för att stanna till vid Österlia Gård. Där visade Conny Famm (längst till höger i bilden) sina färgsprakande oljemålningar.

Dagen avslutades hos Gunnel Skölwe i Äsperöd, där vi kunde betrakta hennes vaxpigmenterade målningar. Vi genomförde även vårt sedvanliga mingel med ett spännande lotteri, där flera glada vinnare hade turen att få välja bokvinster.

Foto och text

Gertrud Olsson