Påskrundan

Minnesanteckningar från Hemliga Påskrundan 2017-04-23

1. Christer ”Adrian” Johansson, Kalvhögsvägen 52, Löderup (Söder om Hagestad). Medlem i ÖSKG och tidigare i numera upplösta Hagestadgruppen. Måleri. Hans utställning handlar om mörkret och ljuset. ”Kolossala urbana miljöer som New York eller den svenska vemodiga naturen inspirerar mig och målningarna blir ofta en betraktelse, ett vemod, en stillhet eller en känsla”.
  2. Dyveke Zadig, Östra Kustvägen 1255. Tidigare medlem i numera upplösta Hagestadgruppen. Dyveke har också utställningslokal i Malmö. Måleri, glaskonst och textil. ”Min teknik är ett slags bildcollage, där färger och kompositioner har stor roll i bildspråket”.
  3. Galleri Ragnar Pers, Gärsnäs. Specialutställning i stort format med Frank Björklund. Målare, tecknare, grafiker. Frank visar här ett surrealistiskt, underfundigt och aforistiskt måleri. Han har haft ett 30-tal separatutställningar runt om i Sverige och deltagit i många jurybedömda samlingsutställningar.
  4. Lunch på Restaurang Gröna Äpplet, Kivik.

Restaurangen har den 1/3 öppnat i ny regim och med nytt namn. Tidigare Restaurang Systrarna på Kivik, som finns kvar som B&B.

1. Esperöds Herrgård, Kivik.

Bo Hultén; måleri. Medlem i ÖSKG. Hans förhållningssätt till måleriet präglas av en vilja att förtäta det som skildras för att på så sätt framhäva upplevelsen av bilden och inte motivet.

Rose-Marie Qvarfordt; måleri. Medlem i ÖSKG. Hon låter sig inspireras av den historiska traditionen i sitt måleri. Men också av egna erfarenheter och livsfrågor.

Thomas Larsson; måleri. Medlem i ÖSKG. Henry Mayne-stipendiet 2015. ”Måleriet är det fält, i vilket min näsa sniffar, där mina händer rotar”. Ögonblicksbilder med breda pastosa penseldrag.

1. Niklas Alexandersson, Torupshus, norr om Vitaby. Skulptur, keramik, bild. Medlem i ÖSKG. Visar bl.a. grafiska bilder på plattor i kavlad lera. Bildernas grafiskt fina linjer och berättelser krockar med keramikens tjocklek och glaserade yta.

Lina Eriksson, Torupshus. Medlem i ÖSKG. Keramikkonstnär. Arbetar med skulptur i porslin, där människor, djur och växter figurerar. Det blir som scener där något utspelar sig, en stämning, ett tillstånd eller en längtan. De har nyligen flyttat från Eljaröd och här inrett ateljé och galleri.

1. Leopold Falkowski, Bondrum. Måleri. Medlem i ÖSKG. Målar i olja och akvarell med starka intensiva färger. Avslutning med mingel och lotteri.

Härnedan kan du se ett bildspel från konstrundan. Foto Lars Månsson och Håkan Fredén

Inget galleri har valts eller galleriet har tagits bort.