Ystad Konstmuseum

10 juni—5 november
Richard Johansson
Vägen/The Road

Rainbow Mountain, 2020, vinylfärg på linneväv (utan ram) Foto Nora Bencivenni.
Richard Johansson Rainbow Mountain, 2020, vinylfärg på linneväv. Foto: Nora Bencivenni.

Richard Johansson är en orädd och nyfiken konstnär som intresserar sig för kulturer och uttryck som inte skildras så ofta inom konstvärldens rum och ramar. Inspirerad av amerikansk och svensk glesbygdskultur och folkkonst betraktar och gestaltar han, med en ärlig och uppriktig blick, en verklighet formad av minnen och längtan. Han inspireras av det han ser och har sett, omgiven av den moderna världens informationsgytter med musik, tv, politik, sex, maskiner, vapen, kärlek och uppror. Men i hans konst finns också naturen och fåglarna närvarande liksom det förflutna och bortglömda, ett samhälle som inte längre finns och dess berättelser.

Richard Johansson arbetar spontant och går på känsla när han väljer sina motiv. Hans bilder befolkas av personer som Dolly Parton, Elvis Presley, Fidel Castro eller aktivisten Gloria Ray. Porträttlikheten är underordnad i bilden, Johansson skildrar myten lika mycket som människan. Men det kan också vara gestaltningar av lantbrukare från olika länder, av någon som arbetar på en bensinmack eller av hans egen farfar. Richard Johanssons bilder är ofta fantasier om platser och historier som hade kunnat existera. Han har aldrig tyckt om att resa, istället så reser han i sin fantasi. Genom konsten kan han uppfinna egna världar.

Richard Johanssons konstnärskap är präglat av empati och humor men det finns alltid ett allvar och ett engagemang i berättelserna kring hans verk. Hans konst är rolig och rebellisk men bär också på ett romantiskt drag av vemod, den speglar sig i förlust och längtan. Utställningen Vägen på Ystads konstmuseum blir en brokig manifestation av en konstnär med en stor personlighet, en udda fågel utanför de gängse leden.

Richard Johansson föddes 1966 i småländska Vrigstad men bor idag utanför Kivik. Han är utbildad på Malmö Konstskola Forum (senare Malmö Konsthögskola) och har själv undervisat på Kristianstads konstskola. Johansson representeras av Galleri Magnus Karlsson i Stockholm och har tidigare visats på bland andra Vandalorum, Västerås konstmuseum, Växjö konsthall, Wanås Konst, Galleri Thomas Wallner och Galleri PS. Han har också, tillsammans med Mette Björnberg, gjort en rad offentliga verk i bland annat Stockholm, Malmö och Kristianstad.

Gittan Jönsson Dammsugerskan, 2018, porslin (detalj). Foto: Isac Nordgren Jonasson. Verket är en gåva till konstmuseet från Ystads konstförening.

Följ med på en rundvandring i Ystads Konstmuseum