Berlin

Ett bildspel från vår Berlinresa. Fotografer Kea Svensson, Gertrud Olsson, Hans Börje Jansson, Lars Månsson och Håkan Fredén.

Wenn jemand eine Reise tut, so kann er was erzählen

Berlin är en av världens intressantaste huvudstäder. Utbudet av konst och kultur, museer och teatrar, restauranger och caféer är oöverträffat. Det återförenade Berlin på ömse sidor av floden Spree sjuder av liv och energi. Ystads konstförenings konst- och kulturresa till Tysklands huvudstad bjöd på fantastiska konstupplevelser och spännande miljöer.

Efter ankomsten till Berlin gjorde vi en kortare rundtur där vi fick se stadens berömda platser och storslagna byggnader. Vid halvsextiden checkade vi in på vårt centralt belägna hotell Wyndham Excelsior vid Hardenberger Strasse.

Nästa dag var det åter dags för en stadsrundtur som avslutades med en god lunch vid stranden av Spree. Efter lunchen väntade ett intressant besök på Neues Museum med sina unika samlingar av egyptisk konst. En kunnig guide ledde oss genom salarna där höjdpunkten var bysten av drottning Nefertite.

Lördagen inleddes med en tur till East Side Gallery. En bevarad del av berlinmuren med graffitikonst av unga konstnärer. Där finns bland annat den berömda målningen av Honecker och Brezhnev som kysser varandra (Det Bruderkuss).

Nästa besök var Hamburger Bahnhof där återigen en kunnig guide vägleddes oss genom den samtida konsten. Vi fick se Joseph Beuys, Andy Warhol, Cy Twombly, Robert Rauchenberg och många fler.

Färden ställdes därefter till Hackescher Markt där lunchen intogs. Det sista museibesöket i Berling var Museum Berggruen i Charlottenburg med fantastiska samlingar av Giacometti, Picasso, Braque, Matisse och Chagall. Dagen avslutades med promenad i Prenzlauer Berg och gemensam middag på Brauhaus Lemke vid Berlin Alexanderplatz.

På söndag var det tyvärr dags att lämna Berlin för denna gång. Efter några timmars bussfärd norrut stannade vi till i Güstrov för ett besök på Ernst Barlach Stiftung med en guidad visning. Ett konstmuseum ägnat åt Ernst Barlach, en gudabenådad skulptör och tecknare. Museet låg naturskönt vid stranden av Inselsee och med en fantastiskt vacker omgivande bokskog som stod i vårskrud. En underbart läcker lunch i det närliggande Burghotel Grenzburg avslutade besöket i Güstrow.

Vår resa avslutades på sedvanligt sätt med ett besök på Bordershop i Rostock varefter vi lämnade Tyskland. Den som vill veta mer om Berlin rekommenderas DVD:n ”Berlin” av Matt Frei producerad av BBC.