Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2854) in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 614 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2854) in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 622 Filmvisning på Scala – Ystads konstförening

Filmvisning på Scala

Den 26 oktober 2022 visade Ystads konstförening en konstdokumentär om den danske samlaren som skapade ett omtyckt museum

Konstföreningen visade då på Biografteatern Scala i Ystad filmen ”Från Delacroix till Gauguin – den danske samlaren”. Några av de främsta franska konstverken från 1800-talet finns nämligen i ett sommarhus i Danmark.

Filmen handlade om samlaren Wilhelm Hansen och den ovärderliga konstskatt han kom att äga. Under många år var ingen intresserad av impressionisternas konst. Konstnärer som Monet, Degas och Renoir förtalades, attackerades och blev utan inkomst. Sedan hände något. En ny typ av samlare dök upp, som kämpade för att köpa in verk av dessa nya radikala konstnärer. Det var ett speciellt ögonblick i konsthistorien, fullt av dramatik och intriger. Bland samlarna fanns den visionäre dansken Wilhelm Hansen. Han hade försäkringsverksamheter i både Danmark och Frankrike. Han hade nätverk och skapade kontakter för sina intressen för den ”nya” konsten.

Wilhelm Hansen samlade på sig en stor och bred samling som placerades på Ordrupgaard, norr om Köpenhamn. Han var angelägen att samlingen redan när han levde skulle visas för allmänheten. Enligt en fin dansk tradition testamenterade han den till danska staten. Ordrupgaard är nu ett välbesökt museum, som fått ytterligare tillbyggnader, senast 2021.

I filmen berättades den fascinerande historien om hur samlingen byggdes upp, dessutom med exklusiv tillgång till en utställning på Royal Academy i London där samlingen senast visades.