Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2854 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2858 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3708 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2854) in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 614 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php:2854) in /customers/e/4/c/ystadskonstforening.se/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 622 90 år – Ystads konstförening

90 år

Pigg 90-åring firades
I söndags, den 20 oktober, firade Ystads konstförening 90-års jubileum. Det var fullt hus i konstmuseets hörsal där medlemmar i föreningen och gäster minglade och åt buffé. Ystads stadsteater lotsade de festande igenom de 90 åren och framträdde i rollersom föreningens historiska personer; Pontus Carlsson, Elias Nilsson och Ingeborg Borg och flera andra. Ystads konstförening tog också initiativet till att Ystads konstmuseum kunde byggas och invigas 1936.
Intendenten Felicia Tolentino reflekterade över olika konstverk som skapats från 1929 och till idag och som finns i konstmuseets samlingar. Yrr Jonasdottir, chef för Ystads konstmuseum och Lars Carmén, konstföreningens ordförande, samtalade om olika aktiviteter med konst som innehåll. Den röda tråden var möjligheter att gemensamt uppleva konst. Att möta konsten och förmedlingen av intryck.Som avslutning överlämnade konstföreningen en jubileumsgåva till konstmuseet. En figurin i
porslin med det välkända motivet "Dammsugerskan" av konstnären Gittan Jönsson. Här följer några bilder från jubileumsfesten.