Hoppa till innehåll

Själland 2019

 

 

Konst- och kulturresa till Själland

Den 24 augusti 2019 arrangerade Ystads Konstförening en konst- och kulturresa till Själland. Här nedan kan du se resebeskrivningen.

 

Resan inleddes på sedvanligt sätt med frukost

Första anhalt var Frederiksborgs slott (www.dnm.dk)

Vi upplever Frederiksborgs slott, vid Hilleröd på norra Själland. Slottet anses vara det största renässansslottet i Skandinavien. Den egentlige upphovsmannen var kung Kristian IV, som på 1600-talet var känd och ökänd för sina omfattande och ruinerande byggen i Danmark. Han grundade bl.a också Kristianstad med Heliga Trefaldighetskyrkan. Efter en omfattande brand på 1800-talet inrättades på Frederiksborg 1878 Danmarks Nationalhistoriske Museum i stil med dem på slotten Versailles i Frankrike och Gripsholm i Sverige.

Förslaget kom från Carlsbergbryggeriernas grundare J C Jacobsen, som också själv på egen bekostnad lät renovera slottet efter branden. En storslagen manifestation av ölets betydelse i Danmark.

På slottet finns också Danmarks största porträttsamling i måleri och foto. I slottskyrkan en mycket stor samling vapensköldar.

Under 1600-talet uppfördes på borggården en imponerande springbrunn med skulpturer, Neptunusbrunnen. De ursprungliga figurerna rövades bort av svenskarna 1659 och står nu i parken till Drottningholms slott. På Frederiksborg är originalen ersatta av senare avgjutningar. Detta är fortfarande en tagg i den danska själen.

Vid slottssjön, runt slottet, finns en storslagen trädgårdsanläggning, som nyligen återfått sin renässanskaraktär.

 

Utöver de permanenta samlingarna visas två specialutställningar under vårt besök:

  • Dannebrog 800 år. Den 15 juni 1219 syntes Dannebrogen på himlen över Lyndanise i nuvarande Estland. Enligt sägnen blev detta räddningen för Valdemar Sejr, som var i underläge i den pågående kampen mot de hedniska estländarna. På Frederiksborg, som nationalhistoriskt museum, firas 800 årsdagen med en utställning om de danska korstågen kring Östersjön. Detta anses vara Danmarks storhetstid. Liksom att Dannebrogen påstås vara världens äldsta nationssymbol.
  • Porslinets resa längs sidenvägen. En utställning med betydande historiskt kinesiskt porslin. Från porslinets berömda stad, Jingdezhen, har porslin samlats till en utställning som visar oss porslinets urgamla historia och hur man i den här kinesiska staden skapade de mest utsökta konst- och bruksföremålen. Dessa skulle inte bara användas i Kina utan blev också transporterade till det fjärran Europa längs sidenvägen.

 

Därefter var det dags för lunch  på Gamle Humlebaek Kro (www.gamlehumlebaekkro.dk)

På den här genuina krogen, som ligger i Humlebaek och alldeles vid Strandvejen, tar vi en paus och äter en dansk frokost.

 

Nästa stopp var Ivaagaards Malerisamling (www.nivaagaard.dk)

Vi besöker Danmarks mysigaste museum (enligt dem själva) med landets största samling av rhododendron och rymmer 500 år av konsthistoria. Nivaagaards Malerisamling ligger nära Strandvejen några kilometer söder om Louisiana. Trots läget är museet och konsthallen relativt okänt för många. Samlingen skapades av godsägaren och politikern Johannes Hage i början av 1900-talet. Idag drivs verksamheten av en fond (vilket är vanligt i Danmark), som också får statliga bidrag. Det finns också ett samarbete med Statens Museum för Konst. Under senare år har anläggningen renoverats och utvidgats.

Den permanenta konstsamlingen, som är mycket sevärd, visar en utsökt samling verk från 500 år av europeisk konsthistoria och kompletterar geografiskt och historiskt de stora konstmuseerna i Danmark. Samlingen har en spännvidd mellan den italienska renässansen och nederländska barocken på 1500- och 1600-talen och dansk guldålder på 1800-talet.

 

Under vårt besök visas specialutställningen:

  • Akvareller av Skagenmålaren Viggo Johansen (1851 – 1935), som är utlånade av Skagens museum. Viggo Johansen kom till Skagen på 1870-talet. Det var främst naturupplevelserna som fängslade honom. Med stor känslighet har han fångat färgerna och det lätta ljuset. Hans poetiska landskapsbilder är koloristiskt finstämda. Det måleriska och stämningen är huvudsaken även då han som ”hemmets” målare skildrar familjelivet. Som intimist och stämningsmänniska såg han sina förebilder i 1600-talets holländare

Slutet av 1800-talet var en brytningstid. Ständigt diskuterades mellan konstnärerna förhållandet mellan romantik och realism. Det var nu som realismen/naturalismen tog över. Med Viggo Johansen kom en landskapsmålare till Skagen, till marin- och porträttmålarna. Motivkretsen vidgades både för dem och för honom.

I målarkretsen på Skagen var Kröyer och Ancher tillsammans med andra mera drivande och bemärkta. Som konstnär var Viggo Johansen definitivt på samma nivå.

Det sista stoppet var Sophienholm, Kongens Lyngby (www.sophienholm.dk)

Sophienholm, som ligger naturskönt på norra sidan av Bagsvaerd Sö, byggdes ursprungligen 1768. Det nuvarande klassicistiska utseendet fick byggnaden i början av 1800-talet då storköpmannen Constantin Brun med hjälp av den franske arkitekten Jean Jacques Ramée lät bygga om slottet. Byggnadsstilen var högsta mode på kontinenten, ny, lättare och elegantare.

Brun var vid den tiden en av Danmarks rikaste män och tjänade sina pengar i neutrala Danmark på handel med de krigförande länderna på kontinenten (Jfr Ystad vid denna tid). När krig bröt ut mot England och handelshinder blev följden, var Bruns handelshus det enda som klarade sig ekonomiskt.

Hustrun Frederikke Brun var den kulturintresserade och höll stor salong under 1800-talet för danska och europeiska kulturpersonligheter, som ofta besökte Sophienholm.

Under perioden 1883 – 1963 var Sophienholm i förlagsfamiljen Allers ägo och ägs nu av Lyngby – Taarbaek kommun.

Under åren har renoveringar gjorts som genomgående tagit stor hänsyn till arkitekten Ramées stilideal. Detta har gjort Sophienholm till en av Danmarks bäst bevarade 1800-tals miljöer.

Parken har i stor utsträckning kvar sin engelska prägel från den tiden. I parken finns också ett antal permanenta skulpturer.

 

På Sophienholm arrangeras olika konstutställningar och andra aktiviteter. Under vårt besök visas de tillfälliga utställningarna:

  • 100 år med dansk keramik. Årets sommarutställning handlar om fabrikskeramiken som under de senaste 100 åren utvecklats i området mellan bruksföremål och konst. I Danmark har keramiken en viktig historia, mångsidighet och vitalitet.

Leran har under tusentals år varit materialet för bruksföremål. Från små lokala krukmakerier ledde utvecklingen under 1700- och 1800-talen till etableringen av större verkstäder. I Danmark t.ex. till Den kungliga porslinsfabriken (1775), Bing&Gröndahl (1853) och Hjort (1862).

Under 1880 utvecklades något speciellt i en keramikverkstad i Utterslev, väster om Köpenhamn. Här fanns krukmakare som kunde hantverket. Hit bjöds konstnärer för att samarbeta kring unik konstnärlig keramik där det konstnärliga skulle gå hand i hand med det funktionella. Tanken var att öka livskvaliteten genom att höja den estetiska kvaliteten.

Detta möte mellan hantverket och konsten skulle tillföra brukskonsten något unikt. Detta också i en tid då industrins massproduktion var på frammarsch (jfr engelska Art&Crafts-rörelsen). Detta revolutionerade konsthantverket. Det här mötet mellan hantverket och konsten anses vara inledningen till den speciella danska traditionen för design.

Detta äktenskap mellan den konstnärliga formen och den praktiska funktionen lever vidare i hög grad. Detta söker den aktuella utställningen visa. Utställningen visar ca 500 verk ur offentliga och framför allt privata samlingar.

  • I slottets stallbyggnad, Cobra-rummet, visar Lyngby konstförening en utställning med Tina Christensen; måleri, fotocollage, objekt.

Cobra-rummet har sitt namn av att taket är dekorerat med exempel på konstverk av Cobra-gruppen med bl.a Asger Jorn, Karel Appel och Corneille.

 

Och som avslutning traditionsenligt mingel med vin/cider, tilltugg och lotteri