Bornholm

Efter en drygt timslång buss- och båtresa landade vi i Rønne på Bornholm.

Vårt första besök var på Hjorths Keramikfabrik och -museum, som tillverkat keramik sedan 150 år och där vi guidades runt i fabriken av Sanne Steenberg Hansen. Sanne var en fantastisk guide: kunnig och pedagogisk, och som dessutom talade en danska som, tror jag, alla hade lätt att förstå. Hon visade keramik-tillverkningen från filtrering av leran till rätt kornstorlek till den brända färdiga produkten. Vi fick även se såväl historiska Hjorth-produkter, som moderna.

Nästa besök var på Grønbechs Gård, som är Bornholms centrum för konsthantverk och som ligger i Hasle. Här kunde vi bese utställningar med både konst, konsthantverk och design.

Lunch åt vi Hasle rökeri – ett trevligt ställe med en utmärkt fisk-buffé, med bl a flera sorters inlagd sill, lax och räkor.

BornholmArtmuseum-16

Efter den goda lunchen fortsatte vi till Rø och Bornholms konstmuseum. Museet är en fantastisk arkitektonisk skapelse, som är spännande både på utsidan och interiört. Här fanns en stor samling av konstnärer med anknytning till Bornholm, som t ex Kristian Zahrtmann, Michael Ancher och museets grundare Lars Hansen. Det pågick också en tillfällig utställning med konstnären Hanne Mailand: Natursansing og farvesang.

Resan gick sedan till Gudhjem och Oluf Høstmuseet där. Museet är var Høsts bostad fram till hans död 1966 och öppnades som museum 1998. Här finns ett flertal av konstnärens målningar.

Sista anhalten var glashyttan Victoria Glas, också i Gudhjem. Här kunde man beskåda en slags modern utveckling av glaskonst. Besöket avslutades med mingel och lotteri (dragning och vinstutlämning gick av stapels på färjan hem).

Som en extra bonus, eftersom vi hade lite extra tid innan färjan skulle avsegla, hann vi med ett kort besök på en av Bornholms fyra berömda rundkyrkor, Østerlars kyrka som byggdes ca 1150. För mig som inte sett en rundkyrka tidigare är det en smuk upplevelse.

Text och fotografier: Hans-Börje Jansson

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]