Konstresa våren 2023

Besök vid Ystads konstförenings Hemliga Påskrunda
den 15 april 2023

1. Annika Eklind (Måleri i akryl och stengodskeramik).
    Vanstadsvägen 5, Äsperöd (utställning) utanför Äsperöd vid vägen mot Vanstad.
    www.annikaeklind@gmail.com, tel 0708-530916
  2. Lilla Rygården. Samlingsutställning för föreningen Kultur i Sjöbobygden (KIS). Det är en ideell förening som bildades 2014 med syfte att lyfta kulturen inom Sjöbo kommun med lokala aktörer, som konstnärer, konsthantverkare och personer/institutioner inom kulturförmedling. Här hade vi också förmiddagsfika.
    Andrarumsvägen 279, Lövestad. Den ligger nordost om Lövestad.
    info@lillarygarden.com. Kontaktperson; Kerstin Svennersten Sjaunja, tel 0705-909804
  3. Nette Carlsson (Raku, stengodskeramik).
    Hon ställer ut i Janes Snickarbod, som är ett specialsnickeri med genuin atmosfär och som bland att tillverkar inredning i trä med hög hantverkskvalitet.
    Rubanksgatan 1, Klasaröd.
    carlssonnette@gmail.com, tel 0703-552524
  4. Sjöbo Gästgivargård. Lunch. Det fanns en gästgivargård på den här platsen 1721. Den var en geografisk knutpunkt och besöktes bl.a. av Linné på hans Skånska resa. Nuvarande byggnad från 1901 ritades av arkitekten John Smedberg utbildad i Paris och med lustslottet Petit Trianon i Versailles, som förebild. Han var främst verksam i Malmö (bl.a. Synagogan och byggnaden som blivit Moderna museet).
    Gamla Torg, Sjöbo. rikard@sjobogastgiveri.se, tel 0416-12075
  5. Fredrik Jensner (Måleri; olja).
    Tjärbyvägen 70 (Galleri Tjärby med ateljé och bostad). Det ligger några km väster om Bjärsjölagårds slott.
    fredrik.jensner@gmail,com, tel. 0701-485690
  6. Elisabeth Eide (Måleri; akryl, akvarell).
    Skartoftavägen 26 (Skartofta Galleri med ett antal utställande konstnärer).
    Elisabeth Eide, akryl, akvarell. Anna Kaprowicz, akryl, akvarell. Peter Lehtinen, foto. Sandra Nord, naturbaserad skulptur. Galleriet ligger norr om Övedskloster.
    elaeide@gmail.com. tel. 0707-810424
  7. Peter Larsson (Måleri; akvarell, olja. Motiven är ofta fåglar).
    Skartoftavägen 119 (Hunden & Herden). Den ligger norr om Övedskloster.
    peter.larsson@sjobo.nu. tel. 0705-986950