Specialresa

Minnesanteckningar – Konst- och kulturresa Special 12 juni 2016 med Ystads konstförening

Vi börjar med att besöka konstnären Pâll Sôlnes nyöppnade sommarutställning i hans ateljé. Denna utställning och utställningarna BIG BANG på Galleri Thomas Wallner och Horisont på Tjörnedalagården, som vi också besöker, hade alla vernissage lördagen den 11 juni; dagen innan våra besök.

Pâll (f. 1953) anses vara en av Österlens finaste kolorister. Han målar abstrakta/expressionistiska oljemålningar i modern nordisk landskapstradition med en förankring i den isländska naturen. Pàll är bl.a. utbildad på Kunglige Danske Academien för design i Köpenhamn och medlem i KRO och dess motsvarighet på Island. Han flyttade från Island till Bollerup på Österlen 1999 och har varit med på konstrundan i 12 år.

Tvärs över vägen har keramikern Eva Troedsson sin verkstad och sin butik Keramika Fantasia. Sedan 9 år är Eva medlem i ÖSKG och har deltagit under 20 år i Konstrundan. Hon är känd för sina trädgårdsspjut som hon var först med 1998, enligt henne själv. Ett av hennes signum är också de rakubrända tavlorna. Vi fikar ute hos Eva med medhavt kaffe och smörgås.

Därefter besöker vi Galleri Thomas Wallner i byn Simris. Redan 1974 öppnade Thomas Galleri Wallner i Malmö. Mellan åren 2002 och 2007 tog han över utställningsansvaret för Kabusa Konsthall, men återvände sedan till Malmö under ett par år. Tillsammans med sin sambo Gun-Lis Falkman köpte han 2010 ett mejeri i byn Simris på Österlen. På så sätt fick galleriet tillgång till fantastiska utställningslokaler på 350 kvm.

Galleriet visar utställningen BIG BANG med verk av de fyra konstnärerna Anna Daniell, Jamilla Drott, Ida Koitila och Emma Tryti i utställningen BIG BANG. De kommer från Danmark , Finland, Norge och Sverige. Tillsammans med Pâll Sôlnes utställning får vi härigenom ett nordiskt smörgåsbord av samtida konst.

Anna Daniell är skulptör från Norge. Hon har deltagit i en rad nationella och internationella utställningar i Sverige, Finland, Sydkorea och Tyskland. Anna är nominerad till Sandefjord Kunstpris 2017. Jamilla Drott visar metallplåtar som hon bearbetat. Hon accentuerar det abstrakta med det lyriska och det abstrakta med det figurativa. Jamilla vill på så sätt skapa relationer mellan konst och vardagsliv. Ida Koitila är född 1983 i Borås och också hon är skulptör. Hennes verk är ibland som utgrävningar som ställer frågor om platsens ursprung. Ida bor och arbetar i Berlin. För fem år sedan utexaminerades hon från Bildkonstakademin och har sedan dess deltagit i flera grupputställningar.

Emma Tryti befolkar sina målningar och skulpturer med varelser och med saker där förutsättningarna inte är bestämda utan befinner sig i ett tillstånd av förvandling enligt Emma själv. Det råa möter det minutiöst bearbetade som härmed förstärker verkens dualistiska karaktär.

Vår lunch äter vi på restaurang; en gaffel kort på maritim, som har flyttat närmare hamnen i Simrishamn.

Efter lunchen besöker vi Tjörnedala Konsthall som drivs av föreningen Östra Skånes Konstnärsgille (ÖSKG), som är en förening för verksamma konstnärer och konsthantverkare och har nu 135 medlemmar. Föreningen anordnar ca 8 utställningar per år med såväl inbjudna konstnärer som medlemmar. Mest känd är Konstrundan som ÖSKG grundade 1968 och som lockar tiotusentals besökare varje påsk.

Vi får här en visning av utställningen Horisont. Medverkande konstnärer är Gert Germeraad, Maria Hillfon, Torbjörn Larsson, Eric Length, Elisabeth Moritz och Sara Wallgren. Curator för utställningen är Susanne Lindblad.

I södra delen av Maglehem, Julebodavägen 94, ligger Theresa och Jonas Rooths gemensamma och stora utställningslokal. De har ambitionen att etablera ett ännu bredare kulturutbud i de lättillgängliga lokalerna.

Theresa Rooth är i grunden illustratör och har som sådan medverkat i tidningar, magazin och böcker. Hon är utbildad på Konstfack i Stockholm, linjen för Grafisk Design & Illustration.

Theresa är också målare och deltog i ÖSKG:s senaste konstrunda. Hon är i sitt måleri och akvareller bl.a. inspirerad av Carl von Linné. Många av hennes fågelbilder verkar vara från 1700-talet, exakta rena och med en härlig färgskala.

Theresa arbetar också som konstpedagog vid ÖSKG i Tjörnedala.

Jonas Rooth är utbildad vid Konstfack, linjen Keramik & Glas. Men också vid Glasskolan i Orrefors och har tidigare varit assistent till glaskonstnärerna Helena Gibson, Kjell Engman och Monica Backström. Jonas är bl.a. representerad på Nationalmuseum i Stockholm och på Röhsska museet i Göteborg.

Som glaskonstnär arbetar han genom att sätta samman olika delar och former, vilket ger en stor bredd i hans verk.

Han är kanske mest känd för sina spektakulära ljuskronor i mångfärgat glas inspirerade av barock och art nouveau. Men naturen, vad som finns under eller över havsytan eller det som skapats av naturen är andra inspirationskällor.

Vårt sista besök under konstresan gör vi hos konstnären Anders W Garnow, Österlenvägen 29 i Sankt Olof.

Anders är utbildad på bl.a. Kungliga Konstakademien i Stockholm under den tid då Sven Ljungberg var ansvarig och Evert Lundqvist var en av lärarna. Han har innehaft Statens stora arbetsstipendium och stipendier från Konstakademien.  Han är verksam på Österlen sedan 1984 och medlem i ÖSKG.

Anders W Garnow arbetar med abstrakt landskapsmåleri och även med blandteknik. En av recensionerna; Det är naturen som fogas samman, med fält av färg och himlens ljus. Eftertänksamt prövar han klangerna, utan att hemfalla åt det banala och mutar in sitt eget språk inom landskapsmåleriet (Carolina Söderholm SDS 2013).

Hos Anders W Garnow avslutar vi också vår konstresa med mingel och busslotteri.