Höstrundan

Minnesanteckningar –  Hemliga höstrundan 2016-09-11

Karin Palola

I Hejdegård, finns en varsamt renoverad lokal, Galleri Undantaget. Här ställer konstnären och formgivaren Karin Palola ut målningar och skulpturala objekt. Karin har annars ett brett arbetsområde; målningar, teckningar, textildesign och möbeldesign. Karin är bl.a. utbildad vid Beckmans konst- och designskola och medlem i ÖSKG. Galleriet har öppet för vårt besök.

Genom Karl Fredrik Gustafsson har Eklaholms gård, i Hagestads berömda radby, nyligen fått ett nytt liv och öppnades under våren. har delar av gården renoverats och här finns nu butik med mycket blommor, men också antikt, gammalt, nytt och ett galleri. Vid vårt besök visas i galleriet bl.a. fotokonst av Hans Jonasson från Nora i Bergslagen, ”Snodda Blommor”, som är just motiv av sådana i andras trädgårdar. Konstnären Emelie Sandahl, som arbetar i blandteknik med olja och akvarell, visar motivkretsen ”donnor”, som enligt henne är medvetet operfekta och udda.

Ulf Backman

Han är född i Västerås och efter att ha bott i Dalarna, Uppsala och Lysekil har han landat på Österlen och har nu bott året runt på Brantevik i snart 10 år. Han är intresserad av väder, fågelskådning och akvarellmåleri och trivs i det skånska landskapet. Ulf hämtar inspiration i den österlenska naturen, men även från stadsmiljöer. Ofta efter foton, men när vädret är varmt och gott gärna i det fria.

Väder och olika årstider med spännande molnformationer, dimma, stark sol, snö, värme och kyla är viktigt för Ulf att få med i måleriet. Ljuset spelar här en avgörande roll.

Ylva Molitor-Gärdsell

Hon är född 24 november 1958 i Stockholm och är en svensk konstnär med akvarell som främsta teknik. Ylva är bosatt i Södra Mellby söder om Kivik på Österlen och verksam där samt i Gryts skärgård och i Sydney i Australien.

Ylva Molitor-Gärdsell växte upp utanför Torshälla i Sörmland och var från tidig ålder intresserad av konst. En viktig förebild var släktens konstnär Hans Viksten. Han blev senare professor på Konsthögskolan i Stockholm och uppmanade henne att måla, trots att hon valde Handelshögskolan framför Konsthögskolan. Intresset för måleri tog till slut överhanden och vid fyrtio års ålder började hon att etablera sig som konstnär. Förutom att Ylva har deltagit i utbildningar på Gerlesborgsskolan för bl.a. Arne Isacsson är hon till stor del autodidakt.

Molitor-Gärdsells internationella bakgrund, erfarenheter och upplevelser har påverkat hennes konstnärliga uttryck. På 1970-talet verkade familjen utomlands i Belfast, Nordirland, och norra Nordkorea. Större delen av hennes vuxna liv har hon bott utomlands i Grenoble, Paris, Sydney och Bryssel. Idag är hon verksam i Sverige och Australien. Molitor-Gärdsell var uttagen av Nordiska Akvarellsällskapet att representera Sverige på Nordisk Akvarell i Reykjavik, Island, 2010 samt på European Confederation of Watercolour Societies utställning på akvarellmuseet i Llanca, Spanien 2015.

Birgitta Nelson Clauss på Brösarps Konsthall

Hon är bild- och textilkonstnär, tecknare och illustratör och född 1943 i Stockholm. Birgitta studerade vid Konstfack, Högre Konstindustriella Skolan Stockholm och Grafikskolan Forum i Malmö. Hennes textila bilder är ofta rikt sammansatta av anteckningar och bildfragment sammanförda och bearbetade som i ett partitur med grafiskt förtecken. Allvar och komik blandas i hennes bilder. Birgitta Nelson Clauss är representerad på ett stort antal museer, landsting, kommuner och kyrkor – liksom i privata samlingar. Hon har haft ett 100-tal separatutställningar och deltagit i cirka 250 samlingsutställningar i Norden och i Europa. Birgitta har fått flera priser och vid flera tillfällen tilldelats statligt arbetsstipendium.

Carsten Nilsson, Hammenhög

Han är träbildhuggare och född 1974. Carsten tog bildhuggarexamen vid Tibro Hanverkscentrum 1996. Samma år utnämndes han till Årets gesäll i Skåne. Han är en av fem yrkesverksamma träbildhuggare i Sverige. Verkstaden är inrymd i en skånelänga som tillhört hans familj i fem generationer. Här arbetar han med  konsthantverk i form av bl.a. spegelramar och pepparkvarnar. ”Om man tar lite från barocken och rokokon och sen blandar in lite allmoge hittar man min stil och inspiration”. Carsten arbetar även på uppdrag och har en rad samarbeten med formgivare. 2014 inbjöds han, som en av fem utvalda européer, att delta i en internationell konsthantverksmässa i Kina. I mässan deltog totalt 250 konsthantverkare från hela världen.

Pekka Sarnus, Ystad

Han är finsk konstnär och skulptör bosatt i Ystad sedan länge. Han tecknar också och arbetar med konsthantverk. En presentation av honom finns i en liten video från 2010 på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=urdDf5bM-DQ Ett dokumentärt bildporträtt av konstnären Pekka Sarnus gjort av Mia Bjerregaard vårterminen 2010. Pekka var med i ÖSKG:s konstrunda påsken 2016 som medlem 118.

Programgruppen/Ystads konstförening

Bilder från Hemliga höstrundan