Hasse Karlsson: Akvarellmåleriets möjligheter

Ystads konstförening hade bjudit in den välkände konstnären Hasse Karlsson till Ystads konstmuseum för att berätta om sin utveckling som konstnär och sin speciella inriktning som akvarellmålare.

Fler och fler målar med akvarellfärg, men få lyckas med den svåra konsten som Hasse Karlsson. Inför en fulltalig publik berättade han om sin bakgrund, men framför allt visade han sin utvecklade teknik. Med humor berättade han om inköpen av penslar. De slits av papprets gräng, kornighet, som kan kännas som sandpapper. En favoritaffär är Lantmännen i Norra Björstorp. Pappret köpte han oftast på rulle, som tejpades upp som ark och fuktades ett par timmar före målning. Detta för att bland annat dämpa grängen, som samlade vattnet. Men grängen gav också olika nyanser och liv i målningen. Hasse visade att det drivna handlaget med olika penslar gjorde skillnad. Han ”sparade ” papprets vithet och byggde på ett fantastiskt sätt med hjälp av färg, dagrar, skuggningar upp motiven. Genom att, efter en stunds torkning. överlappa med ny färg, bildades nya nyanser av färg. Han berättade att han utomhus försökte läsa av landskapets färger, som skiftade med årstiden, tid på dagen och avstånden i landskapet. I samma motiv visade han inför publiken hur stämningen och det infallande ljuset snabbt kunde ändras med färg och snabba penseldrag.

Genom att under kvällen måla motiv från hans besök i delar av världen visade han med hjälp av olika tekniker och penselföring hur den till synes enkla kombinationen färgpigment, vatten och papprets vita kunde ge starka bilder av pingviner, väntande i en busskö i Sibirien, ett hotell i en turistort, en björkskog och ett skånskt landskap.

På frågan hur det gick att måla akvarell i minusgrader, gav han med glimten i ögat, tipset att blanda glykol i vattnet.  Det blev många kommentarer från publiken, som inspirerades av Hasse Karlssons handfasta sätt att visa akvarellmåleriets möjligheter.