Ett konstnärspar

Ystads konstförening arrangerade den 19 februari, inför en talrik publik, ett samtal mellan konstnärerna My Svennberg och Eddie ”Tjeno” Ericsson. De berättade med härlig inlevelse om sina uppväxtår och de första stapplande stegen på ett långt konstnärskap. Där Grafikskolan Forum och närheten till danska konstnärsvänner hade betytt mycket för ”Tjeno” och där My genom några års kringflackande internationellt cirkusliv fått impulser till sin konstnärliga utveckling och arbetade sedan länge med olika grafiska tekniker.

My beskrev sitt pågående konstnärskap som ett intresse för minnen och hur vi bearbetar dem. Att hon dras till det till hälften nedbrutna, upplösta och spåren i en hårt sliten yta. Ord och tecken skurna i en bordsskiva, ristade på en vägg eller mur. Att ana en historia i konstverket. I ”Tjenos” konst utgår han från den begränsade ytan. Hur han och färgen har en gemensam plan att följa med kraften i skapandet. Det handlar om en duk där han får plats med färgen och sedan jobbet med att i den ytan fånga anden.

Det blev många skratt under samtalet och diskussionen. Det gjorde att minglet därefter fick en flygande start.

Att besöka Mys och ”Tjenos” gemensamma ateljé I Skåne Tranås såg många fram emot. (Text Lars Carmén)

Här följer några bilder från evenemanget:

Fotografer: Lars Månsson och Håkan Fredén