Hoppa till innehåll

Den framtida konsten

Den 25 oktober gästades vi av Mathias Jansson från Sveriges Konstföreningar som tog oss med på en spännande resa in i den digitala konsten och vad som kanske kommer i framtiden. Utvecklingen inom den digitala konsten startade med Internet som utvecklades i USA på 1970-talet och har idag tre bastekniker, nämligen Artificiell intelligens (AI), Virtual reality (VR) och Augmented reality (AR). Att konstnärerna tidigt anammade den digital tekniken för att skapa konst är ingenting att förvåna sig över. konstnärerna har alltid legat i framkant när det gäller att utnyttja ny teknik. Artificiell intelligens (AI) utvecklades under 50-talet inom den militära underrättelsetjänsten och frontfiguren var Alan Turing, skaparen av Turingtestet. En milstolpe inom utvecklingen av AI var när schackvärldsmästaren Garri Kasparov besegrades av en dator. En annan milstolpe var när auktionshuset Christies sålde ett konstverk ”Portrait of Edmund Belamy” som var skapat med hjälp av AI. Slutbudet löd på 433 000 dollar. AI används framförallt för att hitta mönster inom olika datamängder, något som inom konstvärlden har utnyttjats av Google som lanserat Deep Dream Generator, ett program som letar efter mönster i bilder och kan med utgångspunkt från till exempel ett foto skapa en drömlik, surrealistisk bild. Föredragshållaren visade ett exempel ”Neuronal Landscapes” av konstnärsduon Varvar Guljeva och Mar Canet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ett annat exempel på AI-framställd konst som visades var ”Dali lives” som är en video som visar en ”levande” Salvador Dali som talar till åskådaren. Klicka på länken så visas en kort video.

https://www.youtube.com/watch?v=MZ2X-fSIPSU

Ytterligare ett exempel på användning av AI inom bildkonsten är programmet ”thispersondonotexist” som framställer oerhört illusoriska och realistiska fotografiska bilder av personer som inte existerar. Här nedan kan du se några exempel på sådana bilder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sammanfattningsvis så har AI följande tillämpningar inom konstvärlden:

  • Skapa nya konstverk av döda konstnärer – återskapa försvunna, ofullbordade och skadade konstverk
  • Återuppväcka döda konstnärer – skapa interaktiva guider
  • Hitta nya samband i konsthistorien
  • Skapa ny konst, baserad på stora datamängder, Big Data
  • Skapa nya verktyg för att skapa bilder, landskap, porträtt, miljöer
  • Skapa förfalskningar eller avslöja förfalskningar
  • Självständiga AI-konstnärer
  • Massproducera motiv inom olika genrer, illustrationer, landskap, interiörer, djur etc
  • Färglägga svart-vit film, foto, skapa musik, poesi etc

Virtual Reality (VR) utvecklades av Jaron Lanier som ett sätt att stiga in och interagera med fantasivärldar. På sätt och vis kan man säga att tanken fanns redan hos renässansens målare som skapade centralperspektivet för att ge djup åt målningarna. Strävan efter att skapa illusioner har sedan fortsatt via trompe l´oeillmåleriet under barocken och de stora panoramamålningarna under 1800-talet till dagens digitala Virtual Reality som idag är kanske den mest populära tekniken. Ett exempel på VR-skapat konstverk är The Chalkroom av Laurie Andersson. Tryck på länken för att se The Chalkroom.

https://www.bing.com/videos/search?q=the+chalkroom&docid=608005848553295532&mid=43B49F824312E54ECB1243B49F824312E54ECB12&view=detail&FORM=VIRE

”Acute Art” är ett företag som helt ägnar sig åt att skapa VR-konst, men redan 1962 skapade Morten Heilig sin Sensorama som tog med besökaren på en motorcykelfärd genom New York. .

Man kan med hjälp av VR också skapa sitt eget konstverk med hjälp av Googles Tilt Brush. URL-adressen till Tilt Brush är https://www.tiltbrush.com

Yterligare ett exempel på VR-konst är Endodrome. Klicka på länken https://www.youtube.com/watch?v=AZu2YKgUqww

Tillämpningar inom konsten för Virtual Reality (VR) kan vara:

  • Skapa nya virtuella konstverk t ex Acute Art
  • Virtuella konstutställningar, historiska och samtida
  • Dokumentera performanceverk och andra 3D-konstverk
  • Gå in och uppleva konstverk, träffa konstnären i hans ateljé, Meeting Rembrandt
  • Måla i 3D, Google Tilt Brush

Slutligen AR-konst (Augmented Reality) innebär att man förstärker verkligheten där det det populära spelet PokémonGo är ett bra exempel.. Jeff Koons har skapat en app Snapchat som gör att du leta efter konstverk av Koons runt om i världen. https://www.youtube.com/watch?v=d5z9-JLIuis

Ett annat exempel är ”Doktor Tulps anatomilektion” av Rembrandt där du med hjälp av den speciellt framtagna appen kan kan gå runt i målningen: https://www.youtube.com/watch?v=TgYtSWJnYEE . Appen Google Arts and Culture innehåller många olika konstupplevelser med till exempel Vermeers målningar.https://artsandculture.google.com/project/vermeer

Tillämpningar för Augmented Reality är t ex:

  • Placera ut konstverk i det offentliga rummet
  • Skapa animeringar på konstverk
  • Lägga till information till konstverken
  • Prova konstverk hemma i vardagsrummet inne du köper
  • Konstnärer kan skapa olika Facefilter, undersöka kön, identitet
  • Skapa konst i rummet

Kort sagt var det ett mycket intressant föredrag om den framtida konsten i den digitala tidsåldern som vi fick oss till levs och för den vill veta mer kan jag hänvisa till den bok som Sveriges Konstföreningar gett ut med titeln ”Vilse i Cyberkonsten? – Din Guide till Framtidens Konst”  av dagens föredragshållare Mathias Jansson.