Ystads konstmuseum

29 oktober INSTÄLLT
18.00 På tal om konst
Tema: Gert Aspelins konstnärskap
Ýrr Jónasdóttir, chef för Ystads konstmuseum, samtalar med Thomas Kjellgren, konstskribent och tidigare chef för Kristianstad konsthall, om Gert Aspelins konstnärskap.
Entré 50 kr, gratis för Ystads konstförenings medlemmar. I samarbete med Ystads konstförening. Fika ingår!

30 oktober INSTÄLLT

6 november INSTÄLLT

13 november INSTÄLLT
12.30 Lunchvisning av konstmuseets permanenta samling
Tema: Molnen i konsten

20 november

26 november
18.00 På tal om konst
Tema: Offentlig konst i Ystad
Entré 50 kr, gratis för Ystads konstförenings medlemmar. I samarbete med Ystads konstförening och Ystad Skulpturpark. Fika ingår!

27 november
12.30 Lunchvisning av utställningen JEANNE av Metta Ahlner, Melanie Hall och Elsa Ottosson

4 december
12.30 Visning av Inger Ekdahls verk som ingår i konstmuseets permanenta samling

11 december

18 december
12.30 Lunchvisning av konstmuseets permanenta samling
Tema: Platsen

8 januari 2021
Fri entré

För att undvika smittspridning så har vi begränsat antalet deltagare på lunchvisningarna till 12 personer. Till ”På tal om konst” har vi begränsat antalet platser i Hörsalen till 35 stycken.
Om du vill vara säker på att få en plats på våra evenemang så anmäl dig på konstmuseet@ystad.se

HÖSTENS UTSTÄLLNINGAR

SIGNE JOHANNESSEN

Svävandes, uppradade, organiserade i glasmontrar och i travar presenteras hundratals skulpturala element likt en arkeologisk utgrävning eller massgrav. Lager för lager sammanfogas lårben, bäcken, hår och horn till en jordmån. Koncentrationer av objekt utgör spår av riter som besjälat föremålen med energier. Ett tyst restlandskap av kroppar breder ut sig. Den skulpturala kroppen väcker frågor om katalogisering, samlande och uppvisning av objekt. Om lidande, fetischisering och njutning i relation till dessa beteenden.

Signe Johannessens monumentala utställning gestaltas genom rörelser mellan interventioner och experiment, mellan arter och tidsrymder och mellan personliga upplevelser och sociala normer. Med upprepade, nästintill maniska akter av redigering och dissekering närmar sig Johannessen en brutal men systematisk uppgörelse med och undersökande av begär.

GERT ASPELIN

Efter Gert Aspelins bortgång 2018 tog Ystads konstmuseum emot en generös donation av hans verk varav flera nu kommer att visas i höstens utställning Minnets topografi.

En dag i början på 1970-talet bestämmer Gert Aspelin sig för att gå en promenad. När han efter promenaden återvänder till ateljévillan utanför Kivik har han upptäckt någonting som kommer att förändra hans konstnärskap under en lång tid framöver. Han skriver själv i sin bok Sandskrift om hur han uppmärksammade en geometriskt skuren form i backen nedanför Kiviks marknadsplats när han gick längs strandängen vid havet den dagen. Erosionen hade spolat bort den tunna grässvålen och blottlagt ett triangulärt sandparti. Det skimrade som guld i eftermiddagssolen och Aspelin beskriver hur han glömde bort havet och istället blev stående framför sandraset. Efter naturupplevelsen återkom han ständigt till denna plats utanför Kivik, han hade bestämt sig för att återberätta minnet utav den i sina verk.

JEANNE

Kroppshets, sexism, femininitet, spänning, ängslan, förväntan och längtan efter frigörelse. Varmt välkommen till JEANNE som bjuder på en generös inblick i den emotionella utvecklingen från barn till vuxen hos tre unga konstnärer: Metta Ahlner, Melanie Hall och Elsa Ottosson. Fokus ligger på att vara flicka, att vara tjej och att växa upp till kvinna. Att förhålla sig till omvärldens förväntningar och sina egna drömmar i en turbulent tid.

Under utställningsperioden uppmanas andra unga som skapar på sin fritid att ta med sig sina verk till konstmuseet och delta i JEANNE. Unga kan också delta med egna bilder och tankar via @projektjeanne på lnstagram. Projektet förändras och lever vidare genom att allt fler röster tillkommer.

SAMLINGENI den permanenta utställningen visas verk av bland annat Ola och Hans Billgren, Inger Ekdahl, Leif Holmstrand, Tora Vega Holmström, Gerhard Nordström, Greta Sandberg, Ellen Trotzig, Gittan Jönsson och Gerhard Wihlborg. Här finns även en stor samling av artists’ books (konst i bokform) från 1940-talet och framåt. Basen i denna samling utgörs av konstnären Leif Erikssons arkiv SAAB (The Swedish Archive of Artists’ Books) som konstmuseet förvärvat stora delar av.

Öppet tis-fre 12-17 lör-sön 12-16

Fritt inträde på fredagar