Hemlig höstrunda 2020

/Hemlig höstrunda 2020
Hemlig höstrunda 20202020-10-24T17:40:14+02:00

Så var det dags för höstens konstrunda. Den fjärde oktober for trettio förväntansfulla seniorer med buss för att besöka fem konstnärer och en konstutställning i östra Skåne.

Observera att till varje textavsnitt finns bifogat ett bildspel. Klicka på den bild som visas så startar bildspelet. Antalet bilder och vilken bild i ordningen som visas i respektive bildspel framgår av de gula markeringarna ovanför bilden

 

Beril Arkrans

Första stoppet var hos Bertl Arkrans, där vi också fick morgonfika. Bertil Arkrans arbetar i sina nya målningar och skulpturer som något av en alkemist. Av färg, träplattor, wellpapp – och en konfessionslös andlighet som ersättning för de vises sten – skapar han en ny homogen enhet, en magisk, tidlös och stimulerande konst. Envetet, konsekvent, med stor hantverksskicklighet och estetisk sensibilitet bedriver han sina experiment i lantlig avskildhet i Sälshög i Skåne.

Så här skriver Thomas Millroth om Bertil Arkrans konst:

Ord som infinner sig är: Upplöst, flimrande, atmosfäriskt. Också inför Bertil Arkrans. Även om sådana reflektioner inte brukar användas inför verk som är så skulpturella. Formen är fast. den geometriska grunden är lika uppenbar som att formernas möten är otrogna mot samma geometri. Ytor möter varandra och bryter sönder, tränger sig in på de mest oväntade vis. Redan i ytorna själva uppenbaras ett slags genombrytningar. Arkrans använder de mest skiftande sätt att behandla ytor, att lägga på färg. Det blir som ett teckenförråd som tänder varje rum de skapar. I målningarna ställs slutna, skarpa former mot mer svävande uttryck – och bilderna öppnas som rumsliga atmosfäriska scener. Ytornas tilltal skapar ekon för våra blickar. Formens fasthet är paradoxalt nog ytans upplösning. I grunden ligger här en stark tradition i Sverige, där den geometriska insikten i konsten snabbt förmäldes med en intensiv tradition av naturmåleri; naturen har länge varit och förblivit projektion av det personliga tillatalet och den egna särarten. En av de starkaste poetiska faktorerna i svenskt måleri.

Kontakt med Bertl Arkrans: Sälshög 413, tel 0738 49 01 49, www.bertilarkrans.se

 

Kit Alexi

Nästa konstnär som fick besök var Kit Alexi i Andrarum som nyligen flyttat sin ateljé till gamla församlingshemmet där. Kit Alexi beskriver sin konst på sin hemsida:

Ett måleri

Krafter och poesin i konstverket träder fortfarande fram med subtila medel, oberoende av en konstmarknad, trots de krafter i konstvärlden som förvandlar konst till en vara, och ett spekulationsobjekt… Konsten i alla dess former är det enda språk vi har för att uttrycka vår lovsång eller sorg. Trots de vetenskapliga världsförklaringarna eller det rationella tänkandets framsteg… det okändas mörker finns alltid kvar, vare sig det existerar inom eller utom oss…en bild kan peka bakåt i tiden och skänka en hisnande närvarokänsla, där vi aldrig varit och samtidigt rymma en föraning om sin egen framtid. 

Ett måleri, en bild, kan vara klokare än sin upphovsman. Den vet något som han inte vet.

Den tyske filosofen Theodor Adorno skriver:

i varje genuint konstverk visat sig något som inte finns…”

Kontakt med Kit Alkexi: tel 0767 65 52 98, www.kitalexi.se

 

Lunch

Så var det dags för lunch. Vi satte oss till bords på restaurang Gröna Äpplet i Kivik som i våras fick ny ägare och numera har en indiskt inspirerad meny. Så här beskriver de nya ägarna sin kulinariska vision:

”Gröna Äpplet is located in very beautiful place in the middle of Kivik. Every year thousand of people get together in this beautiful place. Lots of activities happen every year in the same place. 

Gröna Äpplet is the old name but now start with the new owner in June 1st 2019. The chef who is took over this place is the former chef in 1 of the most renowned Hotell and restaurant in Kivik. With his 7 years of experience in Swedish cuisine and 4 years of  experience in Indian cuisine he put together everything in this Restaurant. 

This restaurant has well variation of food mixed with with Swedish and Indian food and of course you are most welcome to advice what kind of food you want to eat. 

Lots of catering we do all year around. You are the one who can decide what do you like to eat. We are always ready to take new challenge.”

Jag tror att alla var mycket nöjda med besöket och lunchen på Gröna Äpplet.

 

Kajsa Leijström

Efter lunchen for vi till keramikern och krukmakarmästaren Kajsa Leijström i Kivik. Kajsa Leijström är född i Veberöd och påbörjade sin utbildning till keramiker direkt efter gymnasiet på folkhögskolor i Glimåkra och Leksand. Hon kompletterade sin utbildning med praktik och sommarjobb på olika krukmakerier.  Hon studerade också i på Lunds universitet och har en fil. kand i .konstvetenskap, arkeologi och etnologi. Hon startade egen verkstad och butik 1999 och har sin bas i Kivik sedan 2004. Kajsa Leijström har  mästarbrev i krukmakeri vilket hon erövrade 2019. Så här beskriver hon sitt arbete på sin hemsida:

”Leran jag använder kommer från Fyledalen i Skåne, endast ett par mil härifrån. Leran bränns till 1275°C i elektrisk ugn. Oglaserad får den en vacker yta som skiftar i sand-rost toner. Ibland låter jag den råa ytan möta blanka glasyrer och får en intressant kontrast. Många glasyrer bryter i mörkare ton på kanterna, på så sätt framhävs reliefer och kanter på ett spännande vis.
I min formgivning strävar jag efter att handens arbete och materialets egenskaper skall synas. Därför låter jag en del av de spår som fingrarna gör vid drejningen vara kvar. Jag formar också gärna till föremålen medan de fortfarande är mjuka och låter detta, i sin enkelhet, utgöra dekorationen. Att föremålen är funktionella är också viktigt tycker jag  -att de känns bra att använda och ger glädje i vardagen.”

Konatkt: Adress Karakåsvägen 29, Kivik, tel 0414 70 100, www.kajsaskeramik.se

 

Gylleboverket

Så var det dags för konstrundans udda inslag, ett besök hos konstnärskollektivet Gylleboverket och Folkets Bio. Gylleboverket är en plattform för samtida konst och film belägen på en före detta byggåtervinning. Det är både en arbetsplats för konstnärer och en plats för utåtriktad verksamhet med biograf, utställningar, workshops, föreläsningar och festivaler. Man gör också konstnärliga samarbeten på och utanför platsen. Nyligen hade man en utställning på Ystads konstmuseum. Utställningen hette ”På samma djupa vatten som du”. Utställningen beskrevs som en helhetsupplevelse som fyllde hela museets tredje våning. Den bestod av en värld i flera skalor och spände mellan filmiska installationer, skulpturala objekt och miniatyrvärldar. Här nedan finns en länk till en film som handlar om denna utställning.

https://www.youtube.com/watch?v=SRHyPf8hvVs

Kontakt: Östra Vemmerlöv (vid vägen mot Rörum), tel 0733 48 02 33, www,gylleboverket,se

 

Karl Becvar

Från Östra Vemmerlöv och Gylleboverket styrdes kosan mot Löderup där skulptören Karl Becvar väntade oss i sin ateljé. Han föddes 1955 i dåvarande Tjeckoslovakien och utbildade sig vid Prags konsthögskola. Efter studierna arbetade han som designer hos Moser glasbruk i hemlandet. För drygt tjugo år sedan flyttade han till Sverige och sedan 2007 bor han i Löderup. Han skulpterar manskroppar, kentaurer, minotaurer, djur och reliefmasker i materialen, järn, brons, glas och betong, även i kombination.

Kontakt: Gyllerupsvägen 15, Löderup, tel 0709 13 60 96, www.karelbecvar.com

 

Kabusa Art Gallery

I våras fick Kabusa konsthall ny ägare när Britta Sjunnesson tog över verksamheten. Den nya ägaren från Beddingestrand är konstälskaren som upptäckte att hon hade för lite utrymme hemma för utställningar. Nu blåser hon nytt liv i den gamla byggnaden i Kabusa med utställningar, events och arrangemang av olika slag. Byggnaden uppfördes 1899 som stärkelsefabrik, vilket den användes som i ungefär 50 år. 1945 ägde 89 av traktens potatisbönder tillsammans 186 andelar i fabriken och skickade dit sin potatis som resulterade i 25 säckar stärkelse varje dag. Under efterkrigstiden och en bit in på 60-talet hade man kycklinguppfödning här inne. Sedan glömdes byggnaden bort, förföll och förstördes kraftigt i en storm. Först på 90-talet fick huset nya ägare som gjorde en omfattande renovering och öppnade välkända ”Kabusa Konsthall”. Den förra ägaren var före detta modellen och skönhetsgurun Johanna Lind Bagge och hennes exman inredaren Djon Clausén, som i runt 10 års tid här har drivit ”Kabusa design factory” – ett showroom och en butik där man kunnat hitta läcker och annorlunda inredning och design. Men nu har alltså Britta Sjunnesson tagit över och fyllt den stiliga byggnaden med spännande konst.

Text och foto Håkan Fredén