Information i coronatid

/Information i coronatid
Information i coronatid2020-06-23T20:25:49+02:00

BÄSTA MEDLEM I YSTADS KONSTFÖRENING!

Nu under våren har den pågående pandemin (covid-19) gjort att ansvariga myndigheter löpande ger råd och anvisningar hur vi alla ska bete oss i olika situationer. Det gör också att föreningslivet sedan några månader tillbaka inte är sig likt.

Ystads konstförening ”hann” genomföra några aktiviteter ur vårens program: I januari specialvisningen av konstmuseets samling och i mars kvällen om Gerhard Nordström – målaren med generös och fullödig palett. Samarbetet med Ystads konstmuseum kring arrangemanget, som var ett möte med konstnären Börje Lindberg i februari, blev också av.

Vi kunde i slutet av mars slutligen också genomföra den formella delen av föreningens årsmöte. Föredraget om konstens framtid i digital form och den berömda sockerkaksbuffén ställdes in.

Resten av vårens program, som Hemliga Påskrundan och konst- och kulturresan till södra Danmark och norra Tyskland har vi tyvärr också fått ställa in. (Resan till Danmark–Tyskland kommer preliminärt istället att genomföras den 11–13 september).

Arrangemangen På tal om konst – aktuella frågor och möten i konstens värld, som Ystads konstmuseum arrangerar tillsammans med Ystads konstförening, fick samma öde. Styrelsen beklagar djupt den här utvecklingen.

Men vi väntar alla på att det kommer en höst. Planering för höstens program pågår. Det är tyvärr inte möjligt att skicka ut höstens program i slutet av juni som vi brukar göra. Detta med hänsyn till osäkerhet om kommande restriktioner och oklarheter
om höstens konstutbud och andra praktiska förutsättningar. Vi planerar istället att kunna göra det i början av augusti. Då hoppas vi kunna presentera ett program för hösten, som är praktiskt möjligt att genomföra och som har ett varierat och spännande innehåll med intressanta konst- och kulturupplevelser.

Vi vill under tiden redan nu tipsa om några olika egna aktiviteter i Ystad och i det närmaste området, som är anpassade till det rådande läget.
Vi önskar alla en trevlig sommar och hoppas att vi tillsammans möts under hösten.

Styrelsen för Ystads konstförening

Tips om egna aktiviteter i Ystad och närmaste området

A. Ystads konstmuseum med aktuella utställningar.
Nu med delar av den permanenta samlingen digitalt, som också kan nås via www.ystad.se/konstmuseet. Konstföreningens jubileumsgåva, Dammsugerskan, är på plats. Under den
pågående pandemin är öppethållande begränsat till lördag–söndag 12–16. Efter den 22/6 även måndag–fredag 10.00–17.00. Som medlem har du naturligtvis gratis inträde.

B. Konstpromenader till offentliga skulpturer i Ystad.
På turistbyrån i Ystad (se nedan) finns tryckt folder som visar olika promenader. Texter och bilder finns också på: www.ystadskulpturpark.se  och i appen Ystad Skulpturpark, som är gratis att ladda ner från App Store och för Android. Sommarens guidade promenader är inställda. Första guidade promenaden (som är per cykel) är den 22/8 kl.11.00. Anmälan till:
skulpturpark.ystad@gmail.com
Pris 50 kr.

C. Foto-orientering i Ystad.
Ystads Orienteringsklubb har tagit fram en karta som visar bilder från olika delar av Ystad, som det gäller att hitta. Säljs från midsommar i Fiske- och sportboden vid Österports torg i Ystad. Pris 50 kr.

D. Promenader i Ystad på temat Walk of film.
På turistbyrån i Ystad (se nedan) finns information.

E. Promenader i Snogeholms strövområde till skulpturer.
Upptäck skulpturer som konstnären Frank Björklund gjort av naturens material under namnet Landart Snogeholm. På turistbyrån i Ystad (se nedan) och i Snogeholm finns tryckt folder.

Turistbyrån i Ystad har öppet:

måndag–fredag 09.00–17.00, lördag 10.00–14.00. Under perioden 22/6–16/8: måndag–fredag 09.00–18.00, lördag–söndag 10.00–15.00.