Vårens program 2019

/Vårens program 2019
Vårens program 20192019-01-12T13:22:24+02:00

Detta är Ystads konstförenings program för våren 2019 med alla praktiska detaljer.

Ambitionen är att erbjuda medlemmarna varierade arrangemang med ett brett utbud av konst- och kulturupplevelser. Under våren fortsätter vi redan i januari med samtal om konst på Ystads konstmuseum, med utgångspunkt från museets samlingar. Temat denna gång är porträtt. Vi erbjuder även, i samarbete med konstmuseet, en workshop i april. I februari inbjuder vi till spännande samtal med konstnärer. Ett besök på Ystads Militärhistoriska museum, för att se och höra om den stora ”Dragontavlan” erbjuds i mars. Det blir naturligtvis ett par konstresor i Skåne under våren.

Detta program är också den formella kallelsen till årsmötet den 24 mars 2019 i Hörsalen på Ystads konstmuseum.

Välkommen att delta i aktiviteterna.

På sista sidan i programmet finns annan viktig information för dig som medlem i föreningen.

På Ystads konstmuseum är det mycket som händer under våren. Konstmuseets arrangemang ”Kulturprat” genomförs i samverkan med Ystads Allehanda och Ystads konstförening. Föreningens medlemmar har förmånen att alltid ha fritt inträde till Ystads konstmuseum och till vårens konsthändelser med konstmuseet som arrangör liksom till ”Kulturprat”. Vi önskar alla redan nu en härlig vår tillsammans med Ystads konstförening.

Styrelsen för Ystads konstförening

JANUARI – Samtal kring porträttmåleri på konstmuseet

Onsdagen den 23 januari kl. 13.00–15.00 respektive onsdagen den 30 januari kl. 13.00–15.00 blir det (med samma innehåll) samtal kring porträttmåleri på Ystads konstmuseum.

Utifrån exempel i museets samling och i dialog med konsthistorien  ser vi, under ledning av museipedagog Anna Norberg, närmare på konstnärers sätt att under olika tidsperioder förhålla sig till motivet vid porträttmåleri.

Pris: Deltagande utan kostnad. Konstföreningen bjuder på eftermiddagsfika.

Max 15 personer per tillfälle. Anmälan tidigast den 14 januari till Kerstin Winbladh-Westlund, 070-317

87 11, kewinbladh@gmail.com

FEBRUARI – Samtal med konstnärer på konstmuseet

Söndagen den 17 februari träffas vi kl.13.30–15.30 Ystads konstmuseum för ett samtal mellan konstnärerna Ewa Berg och Börje Lindberg.

Ewa Berg är utbildad på HDK i Göteborg och Malmö Konstskola Forum, som blev Malmö Konsthögskola. Ewa har ställt ut både nationellt och internationellt, senast på Kunstverein Baden i Österrike och i höstas på Galleri Rostrum, Malmö. Arbetar som universitetsadjunkt på Malmö universitet. Hon har deltagit i samlings- och separatutställningar, men också formgivit utställningar på muséer och utfört uppdrag med offentliga utsmyckningar. Ewa arbetar både med måleri och serigrafi. Börje Lindberg har en lång och bred erfarenhet som konstnär. Han gick Konstakademien i Stockholm 1952 – 1958. Var med och startade Forum Målarskola i Malmö 1965. Var inköpare och rådgivare åt Statens Konstråd i fem år på 80-talet och ordförande i ÖSKG i början av 2000-talet och vid utvecklandet av Tjörnedalagården. Börje har arbetat mycket med offentliga utsmyckningar i brons och trä. Nu arbetar han bl.a. i bildserier med att gjuta glasmassa över rostiga plåtar.

Pris: 100:- för samtal, dryck och mingelmat.

Max 60 personer. Anmälan tidigast den 28 januari till Lars Carmén, 0734-45 33 30,

lars.carmen@hotmail.se

Betalning senast en vecka innan arrangemanget på föreningens bankgiro 5163-2602. Ange ditt namn och vad det gäller.

MARS – ”Skaanske dragonofficerer rider i bad”

Onsdagen den 6 mars kl. 13.30–15.30 blir det visning och föredrag om historien bakom och innehållet i denna monumentala målning av dansken Oscar Matthiesen på Ystads Militärhistoriska museum av Emil Sjörup, ordf. i Museets stiftelse.

Här kan hela målningen ses i sin imponerande storlek, 5 x 10 meter! Även målningen ”Morte Homme” av Gerhard Nordström presenteras.

Pris: 100:- för entré, visning och eftermiddagsfika.

Max 30 personer. Anmälan tidigast den 18 februari till Christina Sjörup, 070-95 96 457, christina@sjorup.eu

Ange ditt namn och vad det gäller.

Tips: Lokalbuss 2 går från järnvägsstationen kl.13.00 till Regementsområdet. Buss tillbaka kl.15.40. Hållplats utanför museet.

Parkering finns för den som kör bil.

MARS – Årsmöte med gäst

Söndagen den 24 mars kl. 13.30–15.30 äger konstföreningens årsmöte rum i Stora Hörsalen på Ystads konstmuseum med sedvanliga årsmötesförhandlingar som ekonomisk redovisning och val av styrelse m.m.

Vår gäst, Patrick Amsellem, är chef på Skissernas museum – Museum of Artistic Process and Public Art i Lund. Han kommer att berätta om detta unika konstmuseum med fokus på den konstnärliga kreativa processen. Museet har världens största samling av skisser, modeller och förlagor till svensk och internationell offentlig konst. Den senaste tillbyggnaden gav museet ett nytt ansikte och samlingarna har hängts om. Du får en gratislott och deltar i utlottningen av ett konstverk vid mötet. Konstföreningen bjuder på kaffe och sockerkaksbuffé. Ingen anmälan behövs.

APRIL – Workshop på konstmuseet

Onsdagen den 10 april kl. 09.00–11.00 kommer tredje delen i samarbetet  mellan Ystads konstmuseum och Ystads konstförening.

Madelene Oldeman,som arbetar med barn och unga på museet, bjuder in medlemmar i konstföreningen att tillsammans med elever i årskurs två, uppleva, samtala och skapa konst. Vi kommer att utgå från utställningen ”Mellan dig och mig”, som är aktuell i april. Pris: Deltagande utan kostnad. Konstföreningen bjuder på förmiddagsfika.

Max 15 personer. Anmälan tidigast den 18 mars till Kerstin Winbladh Westlund, 070-317 87 11, kewinbladh@gmail.com

APRIL – Hemliga Påskrundan

Söndagen den 28 april gör vi en mycket populär rundtur med buss och besöker ett antal konstnärer och utställningar. Vart turen går och till vem får du reda på under resans gång.

Bussen avgår kl. 09.00 från Hamnplanen söder om Ystads järnvägsstation. Vi är tillbaka i Ystad vid 18-tiden. Som vanligt busslotteri och mingel med dryck och tilltugg.

Betalning senast en vecka innan resan på föreningens bankgiro 5163-2602.

Pris: 500:- för resa, morgonkaffe,lunch och mingel.

MAJ – Konstresa till västra Skåne

Söndagen den 19 maj gör vi en heldagsutflykt till västra Skåne med besök i utställningar och hos konstnärer från Lund i söder till Laröd i norr.

Bussen avgår kl. 08.00 från Hamnplanen söder om Ystads järnvägsstation. Efter morgonfika besöker vi tennsmeden Micke Berggren i Kävlinge. Micke är tredje generationen tennsmed i familjen och är en av få i Sverige som arbetar med högglanspolerat tenn i sina kollektioner av brukskonst och smycken. Han söker utveckla materialet i ett nyskapande personligt formspråk på klassisk grund. Vi far vidare till Wallåkra Stenkärlsfabrik vackert belägen i naturreservatet Borgen i Rååns dalgång. Wallåkra har kulturhistorisk förankring, en kvarleva från en nordvästskånsk industriepok. I genuin bruksmiljö tillverkas på traditionellt sätt stenkärl, brunglänsande krukor och krus av traktens lera. Allt drejas för hand och bränns sedan i den  stora koleldade rundugnen. Vi får en visning av tillverkningen. Här äter vi också lunch. I Laröd norr om Helsingborg gör vi ett besök i konstnären Karin Håkanssons ateljé. Hon arbetar med måleri, skulptur och grafik och är aktiv i konstrundan i nordvästra Skåne. Karins färgstarka konst genomströmmas av livslust ocVi får en humor. Lyrisk realism är bara en av många benämningar på hennes konst, som är rik på tecken och symboliska budbärare. På återvägen till Ystad besöker vi Skissernas museum i Lund. Museet har unika samlingar av modern och samtida konst, från små teckningar till färgrika monumentala målningar och storskaliga gipsskulpturer. Här finns många internationella konstnärer representerade som Henri Matisse, Sonia Delaunay, Henri Moore och Diego Rivera liksom de mest kända svenska konstnärerna. Idén om att visa konstverkens födelse kommer här till många uttryck. Efter nyligen genomförda om- och  tillbyggnader har samlingarna fått en ännu bättre exponering. Vi får en visning och presentation av samlingarna.

Under resan har vi också mingel och busslotteri på en historisk och idyllisk plats.

Vi är tillbaka i Ystad ca 18.00.

Pris: 600:- för resa, inträde, visningar, morgonfika, lunch och mingel.

Max 30 personer. Anmälan tidigast den 29 april till Lars Carmén, 0734- 45 33 30, lars.carmen@hotmail.se

Betalning senast en vecka innan resan på föreningens bankgiro 5163-2602.

Ange ditt namn och vad det gäller.

Max 30 personer. Anmälan tidigast den 8 april till Lars Månsson, 0416-241 27, larsgmansson@hotmail.com

Måste du avboka en konstresa tar vi en avgift om 200 kronor för kostnaden för bussplatsen.

Ystads konstförening arrangerar

• Konstresor i vårt närområde, nationellt och utomlands

• Hemliga konstrundor med ateljébesök

• Busslotterier på våra konstresor

• Konst- och kulturafton på hösten

• Stort konstlotteri med vernissage på vintern

• Konstcirklar, visningar, seminarier och föreläsningar

som medlem

• får du inbjudan till konstföreningens arrangemang

• deltar du i det stora konstlotteriet med vernissage

• träffar du konstintresserade vänner

• träffar du verksamma konstnärer

• stöder du Ystads konstmuseum

• har du gratis inträde till konstmuseet

• blir du inbjuden till konstmuseets vernissager

• har du 10 % rabatt i museibutiken och på Erik Höglunds ”Klosterglas” på Gråbrödraklostret

Så här gör du för att bli medlem eller fortsätta att vara medlem:

Betala medlemsavgiften på föreningens bankgiro 5163-2602, för att kunna delta i föreningens aktiviteter.

Den är för enskild person 175:- berättigar till en lott i Stora konstlotteriet.

För par med samma adress 300:-berättigar till två lotter.

För ungdomar upp till 20 år 100:-berättigar till en lott.

Kom ihåg att skriva ditt namn, postadress, e-postadress och telefonnummer.

Ditt medlemskort hämtar du i konstmuseets reception, när betalningen registrerats.

Avgiften för medlemskap gäller för kalenderår.

Vid förändring meddela Christina Sjörup, som har hand om medlemsregistret, ystadskonstforening@gmail.com

Gå in på vår hemsida www.ystadskonstforening.se. Där finns mycket information om vad som händer.

Du hittar oss också på www.facebook.com/ YstadsKonstförening

För information om Ystads konstmuseums aktiviteter se: www.konstmuseet.ystad.se

Ystads konstförening

c/o Ystads konstmuseum S:t Knuts torg, 271 80 Ystad

Ystads konstförenings integritetspolicy

Datasekretess är mycket viktigt för oss och vi vill vara öppna med vår hantering av dina uppgifter. Vi följer de nya villkoren för GDPR (General Data Protection Regulation) som har trätt i kraft från och med fredagen den 25 maj 2018.

Vi använder dina personuppgifter till att:

• informera dig om konstföreningens verksamhet

• skicka information om kommande händelser

• skicka information om Ystads konstmuseums verksamhet

• hantera föreningens medlemsavgifter och inbetalningar, samt anmälningar till olika aktiviteter

Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra medlemmar till någon för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.