Dansk resa

/Dansk resa
Dansk resa2019-02-07T15:01:32+01:00

Följande gallerier/museer besöktes:

Nivaagaards Malerisamling

Vi besöker Danmarks mysigaste museum(enligt dem själva) som har landets största samling av rhododendron och rymmer 500 års konsthistoria. Nivaagaards Malerisamling ligger vid Strandvejen några kilometer söder om Louisiana med utsikt över Öresund. Den skapades av godsägaren och politikern Johannes Hage i början av 1900-talet. Idag drivs verksamheten av en fond (vilket är vanligt i Danmark), som får statsbidrag. Det finns också ett samarbete med Statens Museum för Konst. Under senare år har anläggningen renoverats och utvidgats.

Den permanenta konstsamlingen visar en utsökt samling verk från 500 års europeisk konsthistoria och kompletterar geografiskt och historiskt de stora konstmuseerna i Danmark. Den har en spännvidd mellan den italienska renässansen och nederländska barocken på 1500- och 1600-talet och dansk guldålderskonst på 1800-talet.

Aktuella specialutställningar under vårt besök är:

Klassisk Modernism som är ett urval betydande verk från den modernistiska perioden. De är deponerade från Louisiana och speglar varför dess skapare, Knud W Jensen, blev förälskad i modern konst och började samla på konst.

Carl Fredrik Hill – Sveriges store landskapsmålare. Denne skånske målare (1849 – 1911) är mycket känd i Sverige, okänd bland allmänheten i Danmark, men enormt uppskattad bland danska konstnärer. Utställningen är den största som Nivaagaard hittills haft och är den första stora Hill-utställningen i Danmark. Fyrtio målningar och lika många teckningar har lånats in från Nationalmuseum i Stockholm, från Malmö museer och från privata samlingar. Flera av verken brukar inte visas offentligt.

Hill studerade vid Konstakademien i Stockholm. Efter ett par års studier etablerade han sig i Paris 1873. Han målade frenetiskt och hoppades bli antagen till Paris-salongen som var konstlivets höjdpunkt. Han lyckades få en målning utställd där 1875. Framgången visade sig vara en engångsföreteelse, men han fortsatte ihärdigt att måla och var extremt produktiv (ett hundratal landskapsmålningar under den här perioden). Endast 28 gammal bröt han samman och blev inlagd på mentalklinik. Hill blev diagnosticerad som schizofren.  Under sjukdomen ändrade hans konst karaktär och fick ett mer expressivt och symboliskt uttryck. Efter att under fem år varit intagen på olika vårdinrättningar flyttade(s) han, fortsatt sjuklig, tillbaka till föräldrahemmet i Lund 1883. Här dog han 1911. Hills dramatiska och tragiska livsöde ledde till att han under lång tid var nästan okänd som konstnär. Först 1933 visades konstverken från hans sjukdomsperiod tillsammans med hans tidigare målningar på en omfattande utställning på Konstakademien i Stockholm. Här mötte konstkritikerna och publiken på allvar hans både suveräna och originella konst. Hill blev en föregångsman för modernisterna. De såg honom som en expressionist före expressionismen och en surrealist före surrealismen; en samtida konstnär snarare än en nyupptäckt konstnär och mästare från 1870-talets Paris och en stor landskapsmålare.

 

Louisiana

Louisiana behöver nog ingen närmare presentation. Vi koncentrerar oss på två betydelsefulla konstnärer som nu visas på museet; Yayoi Kusama med den retrospektiva utställningen ”I Uendeligheden” och en unik samling verk av Lucian Freud ”A Closer Look”.

Yayoi Kusama (1929-) är japansk bildkonstnär och författare. Hennes föräldrar drev en plantskola, vilket säkert har inspirerat henne. Kusama började att teckna och måla mycket tidigt och hon fortsatte sedan att studera japanskt Nihonga – måleri. Frustrerad över denna typiskt konservativa japanska stil blev hon intresserad av europeisk och amerikansk avant-garde och iscensatte flera separatutställningar i Matsumoto (hennes födelsestad) och i Tokyo under 1950-talet. Hon flyttade sedan till New York 1957 och blev här en del av stadens avant-garde.  Kusamas verk ställdes ut tillsammans med Andy Warhols, Claes Oldenburgs och Georg Segals i början av 1960-talet. Hon inspirerades sedan av hippie-rörelsens motkultur och blev oerhört uppmärksammad för en serie Kroppsfestivaler, där hon målat nakna deltagare med färggranna prickar. Detta ägde rum i slutet av 60-talet. År 1973 flyttade Kusama tillbaka till Japan, där hon försörjde sig bl.a. som konsthandlare. Men pga. av psykiska problem skrev hon in frivilligt in sig på ett mentalsjukhus 1977, där hon fortfarande bor, och skapar konst och skriver. Hon har publicerat flera romaner, en diktsamling och en självbiografi och gjort betydande arbeten inom film och modedesign. Under sin karriär har Kusama arbetat i en mängd olika medier; måleri, collage, skulptur, video, performance och installationer. De flesta verk visar hennes tematiska intresse för psykedeliska färger, upprepningar och mönster. Kusamas favoritmotiv är prickar och fallosar.

Lucian Freud föddes 1922 i Berlin och dog 2011 i London. Han föddes som sagt i Berlin, men flydde undan nazisterna med sin familj som tioåring. Psykoanalysens fader Sigmund Freud var hans farfar. Freud var en av Storbritanniens mest omtalade konstnärer, känd för sina skildringar av den nakna människokroppen men också för sina klassiska porträtt bl.a. av drottning Elisabeth. Han fick uppdraget att avporträttera den brittiska drottningen då han var 78 år.  Ett av hans mest kända verk är ett porträtt av den gravida supermodellen Kate Moss. Verket ”Benefits Supervisor Sleeping” från 1955 visar en kraftigt överviktig och naken kvinna. Konstverket såldes 2008 för 33,6 miljoner dollar, vilket var världsrekord för en då levande konstnär.

Cisternerne

Söndermarken i sydvästra Köpenhamn skapades som en romantisk park i slutet av 1700-talet.  I mitten av 1800-talet anlades här öppna vattenreservoarer för att förse Köpenhamn med bättre dricksvatten under en period av starkt ökad befolkning. Vattenförsörjningen var på den tiden ett stort problem i många städer. I slutet av 1800-talet täcktes reservoarerna över och blev underjordiska och kallades Cisternerne. Graniten i pelarna som bär upp taket kommer för övrigt från Bornholm. Cisternerne upphörde att fungera som vattenreservoarer 1933 och tömdes på vatten 1981. I samband med att Köpenhamn var europeisk kulturhuvudstad 1996, användes de som utställningslokaler. Åren 2001 – 2013 drevs Cisternerne som ett museum för modern glaskonst. Efter en pånyttfödelse arrangeras här konstutställningar och olika arrangemang.  Aktuell utställning under vårt besök är: Den svensk/danske konstnären Ingvar Cronhammar med utställningen ”H”.

I utställningen, som är ett platsspecifikt verk, är vattnet tillbaka i reservoaren. Besökarna är omgivna av vatten både genom en stor vattenspegel som täcker den stora golvytan och 28 pelare av lysande, fallande vatten. Via gångbroar söker man sig in i ett okänt mörker. Vattnet speglar, reflekterar och är medskapande till musiken, som komponerats av Martin Hall, som en del av konstverket.

Vi besökare behöver våra ytterkläder pga. luftfuktigheten och den svala temperaturen.

Danska pressröster: ”Den underjordiska installationen är genomskinlig och samtidigt överväldigande”……”Ett visuellt frapperande verk som manar till eftertanke”……”En plats och ett konstverk som funnit sin form och mening”.

Ingvar Cronhammar flyttade redan 1963 till Danmark och fick sin konstutbildning i Århus. Han har bl.a. varit ansvarig för bildhuggarskolan på Fyns konstakademie. Ingvar Cronhammar har mottagit många danska utmärkelser, bl.a. den för en svensk unika utmärkelsen Riddare av Dannebrogen. Hans konst är representerad på de flesta danska konstmuseer och i det offentliga rummet.

 

Galleri KHM i Malmö

Konsthögskolan i Malmö (KHM) är en institution vid Lunds universitet, som sedan 1995 bedriver konstnärlig utbildning. Tillsamman med Musikhögskolan och Teaterhögskolan utgör man den Konstnärliga fakulteten i Malmö. Konsthögskolan erbjuder utbildningar på kandidat- och mastersnivå för blivande konstnärer. Konsthögskolan har också en välrenommerad forskarutbildning. Eleverna rör sig fritt mellan olika konstnärliga uttrycksformer. Det finns därför verkstäder för att eleverna kan arbeta med trä, metall, gips, plast, lera, betong, foto, video och data. Dessutom finns projektateljéer, bibliotek och elevernas egna ateljéer m.m. I universitets direktiv till konsthögskolan ingick önskemål om att skolan skulle vara interdisciplinär och internationell. De externa handledarna är till exempel internationellt verksamma konstnärer som kommer fem ggr per år till skolan. Därför sker undervisningen oftast på engelska. Jämfört med motsvarande utbildningar i andra delar av Europa är man mycket framgångsrika med att etablera eleverna i den konstnärliga världen.

Varje år delar Edstrandska stiftelsen ut stipendier till betydelsefulla konstnärskap och till avgångsstudenterna. Edstrandska stiftelsen i Malmö har sedan 1951 delat ut stipendier, främst till konstnärer med skånsk anknytning. Sedan Konsthögskolans start i Malmö delar stiftelsen också ut 4-5 stipendier till avgångsstudenter. Från och med 2011 ansvarar KHM för stiftelsens stipendieutdelning, vilket skolan gör i samband med en utställning av stipendiaternas verk på Galleri KHM. Årets stipendiater, som vi kommer att få se verk av, är:

Konstnärerna Ingrid Furre, Maj Hasager, Gabriella Ioannides och Anna Ling som fått stiftelsens stora stipendier om 250 000 kronor samt avgångstudenterna Marie Bonfils, Karin Hald, Kalle Lindmark och Emelie Sandström som fått 60 000 kronor vardera.

Text: Programgruppen

 

Här kommer Lars Lonhages bilder från dagen:

Detta bildspel kräver JavaScript.